Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

800 ezer forintos nettó fizetésért sem találni kamionsofőrt

800 ezer forintos nettó fizetésért sem találni kamionsofőrt

800 ezer forintos nettó fizetésért sem találni kamionsofőrt
Fotó: Twenty20

Egyre többen hagyják el a szakmát a sofőrök – mindezt annak ellenére teszik, hogy sok helyen akár 700-800 ezer forintos nettó bért is kaphatnak.

A fuvarozó ágazaton óriási teher van minden ősszel, az idei karácsony előtti szezon azonban az áruhiány és a benzinár-emelkedés következtében sokkal súlyosabb lehet.

A cikk a videó után folytatódik

A Pénzcentrum felkereste Árvay Tivadart, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs menedzserét, aki elmondta, a közúti áruszállítás önköltségének 3 fő összetevője van: az útdíj, az üzemanyagár és munkabérek.

Az elmúlt években azonban nem csak egy-egy költségelem, hanem az említett tételek szinte mindegyikében komoly áremelkedés történt, és ez a folyamat jelenleg is zajlik. Csak az elmúlt hónapban 60 forintot meghaladó mértékben nőtt a gázolaj literenkénti ára, de összességében 2021. január óta az üzemanyagár mintegy 170 Ft/liter összeggel emelkedett. Folyamatos költségnövekedést eredményez az útdíj emelkedése, amely a tavaly bevezetett inflációkövető rendszer miatt jövőre ismét nő, további mintegy 5%-kal.”

Árvay közölte, problémás és súlyosbítja a helyzetet, hogy a tarifák kihirdetésére kijelölt szervnek, a NÚSZ Zrt.-nek csak 30 nappal az új díjtételek hatályba lépése előtt kell az adatokat közzétenni, így a jellemzően szeptember-októberben zajló tendereken a szállító cégek nem tudnak hivatalos adatokra hivatkozni az útdíjköltségeik elfogadtatása érdekében.

A szakember azt is taglalta, hogy az EU-s összehasonlításban is kiugróan magas hazai kgfb díjak az MNB kimutatása szerint az elmúlt évben 7-21 százalékkal emelkedtek, a KSH adatai pedig a járműalkatrészek 7,5, a szerviz szolgáltatások 8,1 százalékos drágulását mutatják 2020 augusztusához képest.

S végül az alágazatban jelentkező munkaerőhiány miatt a gépkocsivezetői bérek évek óta dinamikusan emelkednek, ma a belföldi fuvarozásban 400-500 ezer forintot meghaladó, a nemzetközi fuvarozásban pedig 700-800 ezer forintos vagy ennél magasabb nettó jövedelmek kigazdálkodásáról kell gondoskodnia a cégeknek, ha nem akarnak megállni az elvándorló gépkocsivezetők miatt” – magyarázta.

Mindez azt eredményezte, hogy önköltségi áron, vagy az életben maradás reményében akár az alatti díjakon is elvállalnak megbízásokat a vállalkozások.