Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

70 éves nyugdíjkorhatár jöhet az Európai Unió miatt?

70 éves nyugdíjkorhatár jöhet az Európai Unió miatt?

70 éves nyugdíjkorhatár jöhet az Európai Unió miatt?
Fotó: Unsplash

A magyar nyugdíjkorhatár változása gyakran felmerül témaként a hazai médiában, ami nem meglepő, hiszen sokakat érint.

A profitline.hu annak igyekezett utánajárni, hogy mire is számíthat ma valaki Magyarországon, ha tervezni akarja a nyugdíjas éveit, de nem tudja, hogy a nyugdíjkorhatár meddig emelkedhet tovább. Illetve annak is, mennyire hitelt érdemlő az a híresztelés, miszerint az Európai Unióban egységesen 70 évre is megemelhetik az öregségi nyugdíj korhatárát. A téma kapcsán Dr. Farkas András nyugdíjszakértő a Portfolio Checklist podcastjában mondta el a véleményét.

Mint írják, a Magyar Nemzeti Bank (Fenntartható egyensúly és felzárkózás 2022) egy javaslatcsomagot dolgozott ki többek között a hazai nyugdíjrendszer jövőjével kapcsolatban, amelyben a nyugdíjkorhatárt is érintik. Itt a szakértő elmondta, alapjaiban semmit nem kíván átformálni az MNB, tehát ez nem egy paradigmatikus javaslatcsomag. Állítása szerint ez nem is baj, mert a nyugdíjrendszer gyökeres megváltoztatásának nem lehet „csak úgy” nekiugrani.

„Ehelyett inkább a nyugdíjrendszer egyes elemeit próbálja meg a Jegybank finomrahangolni, vagy éppen az európai nyugdíjrendszerekkel összhangba hozni” – magyarázta, hozzátéve, hogy a javaslatcsomag lényeges része a nyugdíjkorhatár változtatásával kapcsolatos. Kifejtette, a hazai nyugdíjkorhatár meghatározásának kérdéskörében a Magyar Nemzeti Bank szeretné a hazai rendszert hozzácsatolni az európai nyugdíjrendszerek elvéhez, olyan tekintetben, hogy nyugdíjkorhatár függjön a további várható élettartamtól.

Támogatandó, de nem időszerű

„Ez az ötlet teljesen támogatandó, csak épp nem időszerű. Ha a nyugdíj korhatárt most rögtön hozzácsatolnánk a várható élettartamhoz, az azért nem sürgős Magyarországon, mert épp a végén járunk egy korhatár-emelési ciklusnak. 10 évvel ezelőtt 62 év volt az öregségi nyugdíjkorhatár, ami most már 65 év. Ez a három évnyi nyugdíj korhatár emelés 10 év alatt gyorsabb tempójú volt, mint amilyen tempóban a várható élettartam növekedett, tehát most lényegében előre ugrottunk ezzel a 65 éves nyugdíj korhatárral” – folytatta a nyugdíjszakértő.

Mint mondta, „körülbelül van egy évtizedünk, amikor nem kell bántani ezt a jelenlegi nyugdíjkorhatárt, viszont abban nagyon igaza van a Magyar Nemzeti Banknak, és tudom támogatni az ötletet, hogy amint hozzá kell majd nyúlni a jövőben a korhatár kérdéséhez, akkor ne egy ’merev’ nyugdíjkorhatár legyen definiálva, hanem az függjön a várható életkilátásoktól, életkortól”. (Érdemes megjegyezni, a KSH szerint a születéskor várható élettartam Magyarországon 2020-ban férfiak esetén 72,21 év, hölgyek esetén pedig 78,74 év. Ugyanez 2012-ben a férfiak esetében 71,45 év volt, míg a hölgyek esetében 78,38 év volt).

Ezzel kapcsolatosan Európában eltérő gyakorlatok vannak már jelenleg is: vannak országok, amelyek egy évnyi várható életkor emelkedést ugyanannyi nyugdíj korhatár emeléssel szabályoznak (azaz, ha 1 évvel tovább élnek az emberek, akkor 1 évvel kitolják a nyugdíjkorhatárt is), de ettől eltér pl. Hollandia gondolkodása, ahol 1 év várható életkor növekedés esetén csak 0,8 év nyugdíjkorhatár emelkedést von maga után. „Ez teljesen elképzelhető lehet a jövőben Magyarországon is” – jelentette ki.

Két súlyos probléma

A várható életkor az egy fontos statisztikai mérőszám, de ugyanolyan fontos mérőszám emellett az egészségben eltöltött várható évek száma mutató is. Ám ezzel kapcsolatban óriási gondok vannak hazánkban, ugyanis mi a végén kullogunk az Európai Unióban az egészségben várható élettartam tekintetében. Példaként említhető, hogy a 65 éves korban nyugdíjba vonuló férfiak még kb. 14,5 évre számíthatnak, melyből kb. a felét töltik egészségben a statisztikai adatok szerint. A hölgyeknél még rosszabb a helyzet, hiszen nekik 65 éves korukban még több, mint 18 év van hátra statisztikailag, de abból a csak 8 évet töltenek egészségben, míg több, mint 10 évet súlyos(abb) betegségek között élnek.

És ha ezt az adatot nem veszik figyelembe a nyugdíjkorhatár szabályozásánál, akkor Farkas András nagyon „félrehordhat a dolog”: mivel nem lesz egészséges nyugdíjasunk, hiszen akkor mennek el az emberek nyugdíjba, amikor már betegek. „Ez egy komoly probléma, amivel foglalkozni kell” – hangsúlyozta ki. A másik súlyos probléma ezzel a rendszerrel az, hogy a nyugdíjkorhatár megemelésével nagyon sok nyugdíjas korú (vagy nyugdíjkorhatárhoz nagyon közelítő korú) ember kerülhet olyan helyzetbe, hogy önhibáján kívül már nem tud tovább dolgozni, azaz nem tudja eltartani magát. Ilyen esetekre a világ összes nyugdíjrendszere a korhatár előtti nyugdíjazás különböző lehetőségeit kínálja, de a magyar nyugdíjrendszerben 2012 január 1-től minden ilyen lehetőség megszűnt.

Ezért hazánkban egy olyan ember, aki a nyugdíjkorhatár előtt (pl. 62 vagy 63 éves korban) súlyos betegséget kap, vagy megrokkan, akkor nem tud elmenni nyugdíjba még úgy sem – mint az pl. számos nyugat-európai nyugdíjrendszerben létező lehetőség – hogy nyugdíjkorhatár előtt ún. malus-szal (büntetéssel, azaz csökkentett nyugdíjjal) megy el nyugdíjba, és ezzel tudomásul veszi, hogy ő élete végéig emiatt kisebb nyugdíjban fog részesülni (viszont elmehet korábban nyugdíjba). Tehát a magyar nyugdíjkorhatár-emelés kérdéskörében ez a két súlyos akadály van jelenleg, amit meg kell oldani.