Vitézy Dávid letegezte Lázár Jánost, majd visszaszólt neki
Menetrendszerűen futott be Vitézy Dávid legújabb Lázár János posztja, röviddel azután, hogy kiosztotta őt a miniszter.
A MÁV nemrég újabb tájékoztatót adott ki a Keleti pályaudvaron történtekről, így azt is megtudhattuk,miért nem használtak darut a műszaki mentésnél. A szakemberek gyors és precíz munkát végeztek, maximális dicséretet érdemelnek, ráadásul az éjszaka folyamán is dolgoztak, hogy minél hamarabb visszaálljon a rend.
Lázár János miniszter szintén tájékoztatta az embereket, de nem hagyta szó nélkül Vitézy Dávid szavait. Uszítással vádolja a volt főpolgármester-jelöltet, és a vártnak megfelelően hamar befutott erre a válasz Vitézy részéről.
„Miniszter úr, nagyon kevésen múlt, hogy vasárnap a Keleti pályaudvaron “csak” egy kisiklás, és nem tömeges sérüléssel járó baleset történt, ezt a MÁV sem tagadta tegnap. Minden vasutast köszönet illet, aki ezt a rendszert életben tartja, a helyreállítást elvégezte, és kitart a vasút mellett, s különösen a mozdonyvezetőt, aki vészfékezéssel el tudta kerülni az ütközést.”
Vitézy stílust váltott
Úgy tűnik, Vitézy stílust váltott, és most már közvetlenebb módon kritizálja Lázárt, akivel aligha lesznek barátok ebben az életben. Szerinte Lázár nemcsak cinikus, hanem támad is a reakciója részeként. Az sem tetszett neki, hogy másfél napig nem reagált a miniszer, akinek szerinte vállalnia kellene a felelősséget.
„Ugyanakkor is tény, hogy cinikus megjegyzésekkel te magad állítottad le pont az érintett vonalszakasz fejlesztését két éve, a bizonyítékok nyilvánosak. Ezek után azért még téged ismerve is meglepő, hogy megint csak támadsz reakcióként. A másfél napnyi hallgatás után megírt posztodban egyszerre próbálsz a vasutasok, a meleg időjárás, a velem való vitád, a pártod és még ki tudja ki mindenki mögé bújni, csak hogy a miniszteri felelősségedről ne ejts egy árva szót se.” – írta Vitézy.
„Persze önmagában ez az egyetlen baleset “csak” a jéghegy csúcsa, de azt mutatja, hogy nem csak minőségi, hanem biztonsági problémát is jelent a vasút romló állapota. A MÁV minden eddiginél rosszabb késési statisztikái szerint és az utasok által is mindennap tapasztalható minőségi zuhanórepülés pedig együttesen mutatja: a helyzet nem csak rossz, mint valóban régóta, hanem kifejezetten és látványosan romlik. Ez az igazi baj.”
Lázár János és a vasutasok
Azt mondja, kár a vasutasok mögé bújnia, mert szerinte nem állnak mellette, és az intézkedések, amiket hozott, csak rontottak a helyzeten. Tovább ismét megemlítette a leállított beruházásokat, amikért Lázárt teszik felelőssé.
„A vasutasok mögé azért is kár bújni, mert náluk jobban nem látja senki, hogy az elmúlt két évben hozott intézkedéseid egytől egyig csak rontottak a helyzeten: – leállítottad az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást, – visszavontad az összes vasúti járműbeszerzést, és helyette egy új sem indult, – szétverted a vasútfejlesztés teljes hazai intézményrendszerét, megszűnt a NIF és a BFK is, a szakemberek túlnyomó többségét vagy kirúgtad vagy maguktól távoztak.”
„Olyan módon központosítottad a beszerzéseket, hogy az üzemeltetők a legalapvetőbb alkatrészeket se tudják már önállóan beszerezni, minden egyes apró döntést magadhoz vontál, ezzel minden korábbinál mélyebbre juttatva a karbantartás színvonalát, és előidézve azt az állapotot, hogy egyébként a korszerűbbek közé tartozó motorvonatok és személykocsik is tömegesen vannak leállítva fővizsgák vagy alkatrészek hiányában (lásd a kisiklott IC-ben a képen is látható klíma nélküli 52 éves személykocsit).”
Nemcsak a MÁV-val van gondja
Vitézy Dávid nemcsak a MÁV működését kifogásolja, hanem többek között a HÉV-ről is említést tett a posztjában. A tarifák átalakításával ugyancsak nem elégedett, amiről azt írja, sok tízmilliárd esik ki a kasszából.
„Egy kaotikus szervezeti átalakításba kezdtél, mely a Volánbusz és a HÉV minden szervezeti önállóságát megszünteti, hogy aztán a MÁV legrosszabb szervezeti és bürokratikus gyakorlatait terjessze ki ezekre a cégekre is,
„A budapesti projektek leállítása kapcsán hangoztatott vidékbarát közlekedéspolitika odáig tartott, hogy bezártál tíz vidéki regionális vasútvonalat. A tarifák átalakítása miatt kieső sok tízmilliárd bevételt nem pótoltad, ez is a karbantartásból lett elvonva.”
Vitézy külön kiemelte Lázrának, hogy ezek után nem vele van vitája, hanem a dolgozókkal és az utasokkal. Bejegyzése végén is hangsúlyozta, szerinte a miniszter sorozatos rossz döntéseket hozott, amiknek most látszanak a következményei.
„Hidd el, ezeket a vasutasok is pontosan tudják – az utasok pedig sajnos a következményeit tapasztalják minden egyes nap. Nem velem van tehát vitád, akármennyire is szeretnéd ezt így beállítani, hanem minden olyan dolgozóval és utassal, akik a sorozatos rossz döntéseid következményeit kénytelenek elszenvedni.”