Összeomolhat a vasúti fuvarozás az energiaárak elszállása miatt
A kormánytól várnak segítséget a fuvarozók, illetve a vezetést hibáztatják azért, amiért előnyben részesítik a közúti logisztikát a vasútival szemben.
Azonnali állami beavatkozást sürget, és legalább 2022. június 30-ig forrást is szeretne a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és húsz vasútvállalat az elszálló villamosenergia-árak negatív hatásainak tompítása érdekében közös nyilatkozatában – írta a Világgazdaság.
A vasútvállalatok – amelyek évente több mint 50 millió tonna áru szállításával járulnak hozzá az ország gazdasági teljesítményéhez, és biztosítják közel tízezer család megélhetését – már a saját létükért küzdenek. Jelenleg olyan drága a vontatási energia, hogy emiatt bármelyik pillanatban összeomolhat a vasúti árufuvarozási piac.
Márpedig ennek – vetítik előre – az egész nemzetgazdaságban drasztikus következményei lehetnek: az országot a tranzitforgalmak el fogják kerülni, a maradék forgalom átterelődhet a közútra, annak minden (a nyilatkozatban felsorolt) hátrányával együtt.
Ez önmagában is óriási csapás a vasútvállalatoknak, amelyek közvetlen működési költségein belül az energiaköltségekre már az áramárrobbanás előtt is mintegy 20 százalék jutott.
További ok, hogy eközben a gázolaj ára egy év alatt „csak” 14,3 százalékkal nőtt, valamint, hogy bár a vasúti áruszállítás a közútinál sokkal energiahatékonyabb, az állam mégis a közúti fuvarozást támogatja évente több mint 30 milliárd forinttal.