Még mindig van mit javítani a hazai közutak állapotán
A Magyar Közút legfrissebb felméréséből derült ki, hogy a magyarországi burkolt országos közutak 43,5 százaléka kapott jó osztályzatot, míg 36,5 százaléka rossznak minősült.
A Világgazdaság számolt be arról, hogy a Magyar Közút közzétette legfrissebb felmérését a hazai közutak állapota kapcsán, s kiderült, hogy a Magyar Közút Zrt. 2021-re vonatkozó értékelése szerint a magyarországi burkolt országos közutak 43,5 százaléka kapott jó (1) osztályzatot a teherbírása alapján, ezzel szemben 36,5 százaléka rossznak (5) minősült.
A társaság közlése szerint összességében a Fejér megyei igazgatósághoz tartozó utak állapota a legjobb, melyek 63,9 százaléka nyerte el a jó minősítést, a legrosszabbnak pedig a Békés megyei igazgatósághoz tartozó közutakat minősítették, melyek a legnagyobb, 50,6 százalékos arányban a legrosszabbnak minősített utak Magyarországon.
Különbséget kell tenni a főhálózat és a mellékhálózat állapota között, ez pedig meghatározza azt is, hogy 19 igazgatóságon belül milyen a teljes, kiépített hálózat minősége teherbírás szempontjából.
A főhálózatbeli utak esetében Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 83,8 százalékkal került az első helyre, mögötte nem sokkal lemaradva Csongrád-Csanád megye a második legjobb, 82,4 százaléknyi jónak minősített úttal, a teherbírást tekintve.
A Magyar Közút adatai szerint mindössze 5 megyében 70 százalék alatti a „jók” súlya, ám Jász-Nagykun-Szolnok megye főhálózatának 32,6 százaléka rossznak minősül a teherbírása alapján.
A mellékutak esetében azonban már nem ilyen fényes a helyzet: országos átlagban ugyanis ezen utak több mint harmada, vagyis 35,8 százaléka rossz, az átlagot pedig leginkább Békés és Zala megye rontja, ahol az utak mindössze 41,3 százaléka jó. A mellékutakat vizsgálva Fejér és Pest megye adatai a legkedvezőbbek.