Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Kiderült, mi csapódott az utasszállító repülő szélvédőjének 11 ezer méteres magasságban

Kiderült, mi csapódott az utasszállító repülő szélvédőjének 11 ezer méteres magasságban

Kiderült, mi csapódott az utasszállító repülő szélvédőjének 11 ezer méteres magasságban
Shutterstock/Illusztráció

Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) pénteken közzétett jelentésében megerősítette, egy elszabadult időjárási ballon okozta a rejtélyes balesetet, amely során egy United Airlines járat szélvédője betört Utah felett, 36 ezer láb (kb. 11 ezer méter) magasságban.

A Boeing 737-es gép október 16-án, reggel 6:43 körül ütközött a ballonba, miközben Denverből Los Angeles felé tartott. A kapitány több vágott sérülést szenvedett a szélvédőből szétrepülő üvegszilánkok miatt, és Salt Lake Cityben kényszerleszállást hajtott végre. Az NTSB jelentése szerint „az ütközés következtében mindkét pilótát üvegszilánkok borították be. A kapitány jobb karján több felületi sérülés keletkezett; az első tiszt sértetlen maradt.”

A cikk a videó után folytatódik

A vizsgálat előzetes adatai szerint a ballon egy nappal korábban indult Spokane-ből (Washington állam), majd Nevada felett délnek sodródott, végül visszatért Utah légterébe. A ballon a WindBorne Systems nevű kaliforniai repüléstechnikai vállalat globális mérőballonja volt, amelyről a cég elvesztette a kapcsolatot.

A jelentés kiemelte, a repülőgépek szélvédőit úgy tervezik, hogy „ellenálljanak egy négyfontos madár becsapódásának anélkül, hogy megrepednének.” Ennek ellenére a ballon ütközése majdnem átfúrta a többrétegű szélvédőt – számolt be róla a New York Post.

A WindBorne Systems a jelentés nyilvánosságra hozatala után közleményt adott ki: „Mélységesen megkönnyebbültünk, hogy a UA 1093-as járat biztonságosan és minimális kárral landolt. Repülési rendszereinket úgy terveztük, hogy megelőzzék a levegőben történő ütközéseket, és ha ritkán mégis bekövetkezik egy ilyen eset, redundáns szerkezeti és működési biztonsági megoldásokkal garantálják a biztonságot. A UA1093-as incidens megerősítette elkötelezettségünket a folyamatos fejlesztés mellett, és azonnal cselekedtünk a biztonsági intézkedések további erősítése érdekében.”

A cég négy új biztonsági lépést vezetett be: csökkentik a ballonok kereskedelmi légtérben töltött idejét, javítják a légiforgalmi riasztásokat, ütközéselkerülő algoritmusokat fejlesztenek, valamint mérséklik a ballonok tömegét, hogy egy esetleges ütközés kisebb károkat okozzon.

Az NTSB vizsgálata továbbra is zajlik, és a hatóság részletesen elemzi, hogyan kerülhetett a ballon a kereskedelmi repülési útvonalak közelébe. A kabinnyomás a baleset során stabil maradt, így a 111 utas közül senki nem sérült meg.