Hiába az új szállítási folyosók, az ukrán gabona így is csak lassan csordogál
Egyértelműen csak vészmegoldásként lehet tekinteni a Lengyelország és Románia felé nyitott útvonalakra.
Dmytro Senik ukrán külügyminiszter-helyettes szerint a globális élelmiszerválság elkerülése miatt létrehozott két szállítási útvonal továbbra sem biztosítja az ideális ellátást, méghozzá nehezen áthidalható problémák miatt.
„Ezek az útvonalak nem tökéletesek, de mindent megteszünk, hogy továbbfejleszzük azokat” – mondta a Reutersnek Senik a szingapúri biztonsági csúcstalálkozó alkalmával, aki azt is kiemelte, hogy egy harmadik, balti országok felé vezető tranzitútvonal létrehozása is a terveik között szerepel.
Senik szerint a lengyel útvonal a két ország közötti vasúti nyomtávkülönbség miatt ütközött nehézségekbe, Romániában pedig a vasúti szállítást követően a dunai uszályokra rakodás és a konstancai kikötőbe történő eljuttatás okoz problémákat, ami nem csupán költséges, de rengeteg raktárhelyiséget igénylő folyamat.
A legkézenfekvőbb megoldás továbbra is az lenne, ha kompromisszumok mentén sikerülne megegyezni az oroszokkal a gabonaszállító hajók továbbengedéséről, melyek jelenleg is az oroszok által ellenőrzött ukrán kikötőkben rostokolnak.
Ukrajna a világ negyedik legnagyobb gabonaexportőre, és továbbra is 20-30 millió tonna közötti, kivitelre szánt gabonát tárolnak az ukránok által ellenőrzött területeken, amelyet közúton, folyami és vasúti úton próbálnak kijuttatni az országból.