Újból engedélyezik a Boeing 737 MAX gépek repülését Európában

Budapest, 2019. szeptember 28. A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről száll fel a KLM légitársaság Boeing 737 típusú Amszterdamba induló járata. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
not image

Kulcsár Péter

2021. január 19. - 12:14

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) azt tervezi, hogy jövő héttől kezdődően újraindítja a Boeing 737 MAX repülőgépek járatait, alig 22 hónappal azután, hogy két halálos kimenetelű tömegbaleset miatt felfüggesztették őket.

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) azt tervezi, hogy jövő héttől kezdődően újraindítja a Boeing 737 MAX repülőgépek járatait, alig 22 hónappal azután, hogy két halálos kimenetelű tömegbaleset miatt felfüggesztették őket.

Patrick Ky, az EASA igazgatója elmondta, ha minden jól alakul, akkor a MAX jövő héttől ismét az európai légterekben repülhet. A Boeing 737 MAX típusú repülőgépeit 2019 márciusában helyezték mellékvágányra, miután összesen 346 ember esett áldozatául azoknak a légi baleseteknek, amelyek a 2018-as indonéz Lion Airrel és a 2019-es etióp utasszállítóval történtek.

A nyomozások során kiderült, hogy mindkét szerencsétlenség a repüléskezelő rendszer, az úgynevezett MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) meghibásodása miatt következett be – írta a Yahoo! hírportál.

Ez az automatizált rendszer elméletileg felszálláskor segít stabilizálni a repülőgép helyzetét, a balesetek esetében azonban nem felfelé, hanem lefelé irányította a jármű orrát, amiért az érintett Boeingek lezuhantak, a pilóták pedig semmit sem tudtak ellene tenni.

A vizsgálatok eredményeinek közzététele után a Boeing egy súlyos gazdasági válságot élt át, a cégtől ugyanis 650 darab megrendelést vontak vissza.

Az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Igazgatósága (FAA) arra kötelezte a Boeinget, hogy újítsák fel a gépet, és alkalmazzanak egy teljesen áttervezett automata pilótát.

Mindezt Ky szerint a cég mindezt 2020 októberére megtette, ugyanis egy szenzort szereltek a 737 MAX-ba, ami érzékeli a veszélyt, ezért ha baj van, bármikor manuálisan ki lehet kapcsolni a szóban forgó automatizált rendszert.