Úgy gyűjtjük a lájkokat Facebookon, mint az éhes patkányok az élelmet
Ha eddig nem lett volna mindenki számára világos, a mindennapi életünket jelentősen befolyásolják azok a virtuális pontok, amelyeket az Instagramon, Facebookon vagy egyéb online felületeken gyűjthetünk be.
A New York-i Egyetem által készített nemzetközi tanulmányban összesen 4 ezer, közösségi médiát frekventáltan használó júzert kérdeztek meg lájkolási szokásaikról. Rájöttek, hogy közvetlen kapcsolat áll aközött, hogy milyen gyakorisággal posztolnak és hány lájkot kapnak.
Egyszóval kiderítették, hogy minél több lájkot kap egy poszt, annál többször osztanak meg különböző bejegyzéseket – mindez pontosan úgy történik, mintha egy patkány vagy egy rágcsáló élelem után kutatna.
A Nature Communications tudományos folyóiratban közzétett publikációban az emberek közösségi médiában tanúsított viselkedési szokásait a patkányok jutalomra épülő mintáihoz hasonlították – az úgynevezett „Skinner Box” kísérlet során egy patkányt helyeznek egy dobozba, majd különböző feladatok elvégzése után jutalomfalatokkal ajándékozzák meg őket.
Mindezek alapján lényegében mi is csupán éhes patkányok vagyunk egy virtuális dobozban, étel helyett pedig nem másra, mint virtuális ikonokra, lájkokra ácsingózunk – bármennyire is lehangolónak hangzik, sajnos ez az igazság.
„Bebizonyosodott, hogy a Facebook és a hozzá hasonló platformok alapvető, fajokon átívelő, jutalom alapú viselkedésformákat alakítanak ki” – magyarázta David Amodio, a New York-i Egyetem professzora.
Tudósok abban reménykednek, hogy a felfedezésnek hála sokkal egészségesebb online magaviselet- és attitűdmintát alkothatnak meg, melynek követésével enyhíteni lehet majd a közösségi térben terjedő erőszakon és a platformokhoz kötődő függőségen.