Veszélyben a TikTok, tömegével regisztrálnak a felhasználók egy újabb kínai platformra
Egy kínai alkalmazás lett az App Store királya a TikTok betiltásának árnyékában.
A sanghaji székhelyű RedNote – amelyet Kínában Xiaohongshu néven ismernek – megelőzte a ranglistán a TikTok tulajdonában lévő Lemon8 képmegosztó alkalmazást és az OpenAI ChatGPT-jét is. A South China Morning Post jelentése szerint a 2013-ban alapított platform 2024 júliusában már 300 millió havi aktív felhasználóval rendelkezett.
Az amerikai TikTok-alkotók alternatív platformok után kutatnak, ugyanis január 19-én életbe léphet az alkalmazás betiltásáról szóló törvény. A Legfelsőbb Bíróság múlt héten tartott meghallgatást az áprilisban elfogadott jogszabályról, ahol láthatóan az amerikai kormány érvelését támogatták, miszerint a ByteDance TikTok-tulajdonlása nemzetbiztonsági kockázatot jelent.
A törvény életbe lépése esetén olyan szolgáltatókat is szankcionálnának, mint az Apple vagy a Google, amennyiben továbbra is támogatnák a TikTok működését. Az ugyanakkor egyelőre kérdéses, hogy a január 20-án hivatalba lépő Donald Trump érvényt szerezne-e a jogszabálynak.
Több tartalomgyártó azonban már megkezdte az átköltözést a RedNote platformjára. „Rendben van, ha betiltják a TikTokot, de nem megyünk vissza Instagramra és Facebookra”, nyilatkozta egy tartalomgyárt, majd hozzátette: „Lehet, hogy egy hét múlva nem lesz munkám, de legalább megtanulunk mandarinul!”
Az új felhasználók, akik magukat „TikTok menekülteknek” nevezik, fordítóeszközök segítségével navigálnak az elsősorban kínai nyelvű felületen. A Wired által idézett tartalomgyártó szerint még ez is jobb alternatíva, mint egy Zuckerberg tulajdonában álló platform használata. „Inkább bámulok egy olyan nyelvet, amit nem értek, minthogy Mark Zuckerberg tulajdonában lévő közösségi oldalt használjak”, mondta.
Krystan Walmsley TikTok-felhasználó már oktató videót is készített a RedNote-fiók létrehozásáról és személyre szabásáról. „Ez az alkalmazás nagyon aranyos, és eddig semmi problémám nem volt vele” mondta videójában.
A platform sajátosságai
A Xiaohongshu, vagy más néven RedNote, amelyet 2013-ban alapítottak Sanghajban, jelentősen különbözik a TikToktól. Bár lehetővé teszi rövid vertikális videók közzétételét, a tartalom többsége szöveggel ellátott fotósorozatokból áll. Mindez azonban nem zavarja a „TikTok menekülteket”, a WIRED magazinnak nyilatkozó David Yang, egy Párizsban élő kínai felhasználó elmondása szerint ugyanis hírfolyamának mintegy egynegyedét már az új amerikai felhasználók tartalmai teszik ki.
Befektetői háttér
A RedNote, amely az Alibabával és a ByteDance kínai TikTok-verziójával, a Douyinnal versenyez, jelentős befektetői támogatást tudhat maga mögött. A PitchBook adatai szerint 2024 júliusában 17 milliárd dollárra értékelték a vállalatot, amely több mint 2000 alkalmazottat foglalkoztat.