Clouds
21 Budapest
Dollár
369,01 Ft
Euró
394,68 Ft
Font
442,01 Ft
Bitcoin
23,062 $

Tanulmány: egymilliárd fiatalt veszélyeztet a hangos zene miatti halláskárosodás

TÉMÁK:
#fiatalok
Fotó: Unsplash
Külföld
not image

Koós Alexandra

Szerkesztő
TÉMÁK

85-92 decibelre tehető a biztonságos zajszint, holott sokan 105 decibelen szeretnek zenét hallgatni az okostelefonjukon.

A BJ Global Health című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a 12-34 éves korosztály jelentős része halláskárosodást kockáztat azzal, hogy túl hangosan hallgat zenét és fogyaszt egyéb tartalmakat, s ide tartozik a bárok, klubok, koncertek látogatása is.

Soron kívül USGS: eddig legalább 100 utórengés volt Törökországban

Lauren Dillard, a kutatás vezetője szerint a túl nagy hangerő kifáraszthatja a fülben lévő érzékelő sejteket és struktúrákat, ha pedig ez az állapot hosszasan fennáll, a fül tartósan károsodhat, ami halláscsökkenéshez, fülzúgáshoz vagy mindkettőhöz vezethet.

„A becsléseink szerint világszerte 670 millió és 1,35 milliárd közötti személy érintett ebben”

– mondta.

Az Egyesült Államok Betegségellenőrzési és Megelőzési Központja 85 decibel körül határozza meg a biztonságos zajszintet, heti 40 órában, ha pedig napi 2,5 órán át hallgatunk zenét, abban az esetben 92 decibelre tehető a biztonságos hangerő.

A tanulmány szerint azonban sokan 105 decibelen szeretnek zenét hallgatni az okostelefonjukon, a klubok, bárok, koncertek pedig 104-112 decibel közti zajszintet nyújtanak – derül ki a CNN beszámolójából.

Így lehetünk elővigyázatosabbak

Dillard kiemelte, miszerint a fülcsengés az egyik jel, hogy a zene túl hangos volt, s ilyenkor mindenképp érdemes lejjebb tekerni a hangerőt, bár a legtöbb készülék általában figyelmeztetni is szokott, ha túl magasra vennénk azt, így érdemes erre is odafigyelni.

Majd arra utalt, hogy lehetetlenség volna egyértelműen kijelenteni, mely fül- vagy fejhallgató a legbiztonságosabb ebből a szempontból, ám a zajszűrős megoldások azért lehetnek ideálisabbak, mert azokkal nem érzünk késztetést, hogy a hangerő felemelésével nyomjuk el a körülöttünk lévő zajt.

Ha pedig olyan helyre megyünk, ahol rendszerint hangos a zene, például koncerteken vagy szórakozóhelyeken, érdemesebb hátrébb vagy a hangszóróktól távolabb állni, ezzel védve a hallásunkat, illetve zajvédő eszközöket (füldugót) is használhatunk ilyenkor.