Szijjártó Péter: „Botrány!”
Szijjártó Péter Szlovákiával karöltve igyekszik megoldani a helyzetet, amit az ukránok generáltak az olajblokkal.
Szijjártó Péter magyar külügyminiszter elárulta, már másfél hete annak, hogy a szlovák kormánnyal közösen az Európai Bizottsághoz fordultak, miután Ukrajna leállította a két ország biztonságos ellátásához szükséges olajszállítások egy részét. Tették ezt annak ellenére, hogy Magyarország óriási humanitárius segítséget ad az ukrán menekülteknek, ami nem kevés pénzébe kerül az országnak, illetve Ukrajna energiaellátása erősen függ tőlünk.
„Immáron másfél hete fordultunk Szlovákiával közösen az Európai Bizottsághoz amiatt, hogy Ukrajna letiltotta a két ország biztonságos ellátásához szükséges olajszállítások egy részét.” – írta a Facebook oldalán Szijjártó Péter.
A levelében azt írják, hogy Ukrajna nem veszélyezteti a két ország ellátását, illetve ott van egy másik vezeték Horvátországon keresztül. „Tegnap a Bizottság alelnöke, a lett Valdis Dombrovskis levelet küldött szlovák kollégámnak és nekem. Ebben leírta, hogy Ukrajna nem veszélyezteti sem Magyarország, sem pedig Szlovákia ellátását, különben is ott van egy másik vezeték Horvátországon keresztül, használjuk azt.”
Ukrajna és a botrány
Szijjártó szerint ez is csak azt bizonyítja, hogy az ukránok bármit megengedhetnek maguknak az uniós tagállamokkal szemben, különösen akkor, ha azok békepártiak és nem szállítanak fegyvereket nekik. „Botrány! Az alelnök levele újra azt bizonyítja, hogy az ukránok bármit megengedhetnek maguknak uniós tagállamokkal szemben, főleg ha azok békepártiak és nem szállítanak fegyvereket.”
A magyar külügyminiszter szerint összehangolt akcióról van szó, és van azért más baj is a horvát opcióval. Az egyik Szijjártó szerint az, hogy Horvátország nem megbízható tranzitország, és el is mondta, mi alapján gondolja ezt.
„Ami a horvátokat illeti: nyilvánvalóan véletlen egybeesés, hogy a horvát miniszterelnök tegnapelőtt levelet írt az Európai Bizottság elnökének, amiben a Horvátországon keresztül húzódó olajvezetéket reklámozza. Túl azon, hogy a két levél azt erősíti meg, hogy itt egy Brüsszelből összehangolt akcióról van szó, van egy másik nagy baj is a “horvát opció”-val.”
„Horvátország egyszerűen nem megbízható tranzitország. Nem megbízható, mert a piaci átlagos értékek ötszörösére emelték az olaj tranzitdíját a háború kitörése óta. Nem megbízható, mert lehetetlenné tették a MOL számára, hogy hosszú távra kössenek le szállítási kapacitásokat.”
„Nem megbízható, mert a vezeték kapacitásnöveléséhez szükséges beruházásokat nem végezték el, a maximális kapacitásról pedig soha senki által nem bizonyított adatokat adnak. Így a keleti irányból érkező olajszállítások leállítása a végsőkig kiszolgáltatná Magyarországot és Szlovákiát egy nem megbízható tranzitországnak.”