Szakértők szerint akár 700 forintig is kúszhat a benzin átlagára
A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint az üzemanyagadók csökkentése hatékonyabb megoldás lenne az árak mérséklésére, mint a kormány által kilátásba helyezett beavatkozás.
Az üzemanyagárak körüli vita újabb fordulatot vett, miután a kormány ismét felszólította a kereskedőket az árak csökkentésére. A szakma azonban más megoldást javasol a probléma kezelésére.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint az üzemanyagokat terhelő adók felülvizsgálata és csökkentése lenne a leghatékonyabb módja az árak azonnali mérséklésének.
A MÁSZ főtitkára elmondta, hogy az üzemanyag-kereskedelem egy összetett folyamat, amelynek végeredménye a töltőállomásokon látható kiskereskedelmi ár. Ez az ár számos tényezőtől függ, beleértve az alapanyag beszerzését, finomítását, szállítását és tárolását.
Grád kiemelte, hogy az adótartalom különösen jelentős szerepet játszik az árképzésben: „Ebben az egyik a legfontosabb maga az adótartam. Az az adóteher, illetve különböző fizetési kötelezettségek, amelyeket az üzemanyag-kereskedelemhez kapcsolt az adózási rendszer, üzemanyagtípusoktól eltérően, de jelen pillanatban megközelíti, vagy meg is haladja az ötven százalékot.”
A szakember szerint a kereskedők mozgástere rendkívül korlátozott az árak meghatározásában, az értékesítési ár ugyanis nagyban függ a nagykereskedők árszabásától és attól, hogy hazai vagy import forrásból származik-e a termék.
Az ATV-nek nyilatkozó Holoda Attila enegergetikai szakértő is azon a véleményen van, hogy a kormány akkor avatkozna be a leghatékonyabban, ha az üzemanyagok áfatartalmát a környező országokban alkalmazott 20%-ra csökkentené.
„Bőven 600 forint alatt lenne az üzemanyag, és azért ezek a kerek számok mindig egy lélektani határnak szoktak bizonyulni, ha lemegy valami alá, akkor az emberek megint úgy érzik, hogy lehet sokkal szabadabban költeni, tehát nagyobb lenne a forgalom”, nyilatkozta Holoda az ATV-nek.
A szakértő szerint az ársapka újbóli bevezetése akár újabb káoszhoz is vezethet, ugyanis meglátása szerint a MOL nem képest minden kiskereskedőt kiszolgálni, a nemzetközi szereplők pedig nem biztos, hogy másodjára is megértőek lennének egy ársapkával szemben.