Szakértő: a jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az e-rollerek kategorizálásában
Jogszabály hiányában csak a Kúria tavalyi döntése alapozza meg, hogy az elektromos roller gépi meghajtású járműnek számít.
Borbély Zoltán ügyvéd, közlekedési szakjogász az InfoRádióban azt mondta, tárcaközi egyeztetésen van egy, az elektromos rollerekről szóló törvényjavaslat, egyúttal azt gondolja, bármilyen szabályozás jobb lenne a teljes szabályozatlanságnál. Elmondása szerint a római jog óta ismeretes, hogy a bíró nem alkothat jogot, ugyanakkor a Kúria döntése kötelező erejű mindenkire nézve, jelenleg tehát a legfőbb bírósági fórum tavalyi végzése alapozza meg az elektromos roller gépi meghajtású jármű kategóriáját, miután erre sem az európai jogszabályok, sem a magyar KRESZ nem tér ki.
„Viszont a Kúria levezeti, hogy miután nem szerepel a KRESZ-ben a gépjármű fogalmának a kivételei között – nem tolókocsi, nem babakocsi és nem is talicska –, ezért gépi meghajtású járműnek minősül, vagyis el lehet vele követni az ittas járművezetést” – mutatott rá szakértő. A jogszabálytervezet szerint 25 kilométer/órás sebesség alatt a roller kerékpárnak minősülne, e fölött pedig segédmotoros kerékpárnak, vagyis innentől kezdve az lesz a kérdés, mennyivel tudnak menni, és hogy milyen teljesítményűek a rollerek.
Borbély Zoltán megjegyezte, már most vannak olyan „rollerszolgáltatók”, amelyek ezt figyelembe veszik a kalibrálásnál. Eddig a különböző szintű bíróságok sem tudtak abban megállapodni, hogy a roller mi is valójában. Az első döntés a Pesti Központi Kerületi Bíróság szabálysértési csoportjában született, amiben kimondják, hogy az elektromos roller nem jármű, így nem közlekedhet az úttesten. Ezt követően a Debreceni Ítélőtábla megállapította, hogy noha gépi meghajtású jármű, de a szabályozatlansága olyan különös méltánylást érdemlő körülmény, ami alapján nem indokolt a járművezetéstől eltiltás, ezért próbára bocsátást alkalmazott – írta az Infostart.
Van továbbá a Veszprémi Törvényszéknek is egy, Borbély Zoltán szerint iránymutató döntése, amiben az elektromos kerékpár – tehát nem elektromos roller – esetében az „AM” járműkategória (segédmotoros kerékpár) vezetésétől eltiltást alkalmazta. „Egy egészen biztos, az elektromos roller leginkább a segédmotoros kerékpárra hasonlít, és azt gondolom, hogy az AM kategóriától való eltiltás méltányos” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az elektromos rollerek kategorizálásában.
Korábban arról írtunk, hogy megváltozhat a KRESZ, ezzel pedig rendeződhet az elektromos rollerek helyzete, amelynek kapcsán egy szakértő azt mondta, csak akkor van értelme a KRESZ-módosításnak, ha az életszerű. De arról is beszámoltunk, hogy elképesztően sokan rollereznek a magyar utakon, ehhez képest a hivatalos statisztika szerint egyetlen e-rolleres baleset sem történt.