Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Elkezdődött a nagy szabotázsper – ártatlannak vallották magukat a gyanúsítottak a balti-tengeri rongálásban

Elkezdődött a nagy szabotázsper – ártatlannak vallották magukat a gyanúsítottak a balti-tengeri rongálásban

Elkezdődött a nagy szabotázsper – ártatlannak vallották magukat a gyanúsítottak a balti-tengeri rongálásban
Shutterstock

Helsinkiben hétfőn megkezdődött az olajtanker, az Eagle S kapitányának és két tisztjének pere, miután a hajót azzal vádolják, hogy öt tenger alatti energia- és telekommunikációs kábelt szándékosan megrongáltak.

A NATO szövetséges erői a Balti-tenger körül fokozott készültségbe helyezkedtek a december 25-i incidens után, amely a 2022 februárjában kezdődött, Oroszország ukrajnai inváziója óta sorozatban bekövetkező kábel- és gázvezeték-kiesések egyikeként vált ismertté.

A cikk a videó után folytatódik

Az ügyészek szerint az Eagle S szándékosan húzta horgonyát a tengerfenéken, hogy megsértse a Finnországot és Észtországot összekötő Estlink 2 energiakábelt, valamint négy internetkábelt a karácsonyi nap folyamán. A finn biztonsági erők helikopterekről szálltak fel a hajóra, miután a hajót Finnország területi vizeibe navigálták.

A három vádlott tagadta a vádakat a bíróságon, és elutasította a kábel tulajdonosainak több tízmillió eurós kárigényét. A finn ügyészek 2,5 éves börtönbüntetést kérnek a Cook-szigeteki regisztrációjú tanker grúz kapitányára, Davit Vadatchkoriára, valamint az indiai első és másod tisztre, minősített rongálás és telekommunikációs eszközök szándékos megzavarása miatt.

Vadatchkoria ügyvédje, Tommi Heinonen a bíróságon úgy fogalmazott, hogy az eset „tengeri baleset”, és a vádlottak együtt megtagadták a bíróság joghatóságát, mivel a kábelvágások nemzetközi vizeken történtek. Heinonen szerint a hajó horgonya a horgonycsörlő műszaki hibája miatt süllyedt le.

Vannak érdekes tények az ügyben

Az ügyészek elmondták a bíróságon, hogy december 25-én az Eagle S három órán át csökkentett sebességgel haladt, miután 12:26-kor megsértette az első energiakábelt. A finn tengeri hatóságok 15:20-kor megkérdezték, hogy a horgony fel van-e húzva és rögzítve, a személyzet pedig igenlő választ adott, ami az ügyészek szerint nem felelt meg a valóságnak.

A védelem képviselői szerint a személyzetnek nem volt okuk feltételezni, hogy a horgony a tengerfenékre süllyedt, mert a tanker gépésze, aki nem állt bíróság előtt, azt mondta, a sebességcsökkenés „a motor problémája miatt” történt.

Az ügyészek szerint a tanker folytatta útját, és december 25-én 18 és 19 óra között további négy kábelt is megsértett, ami álláspontjuk szerint egyértelmű bűnös szándékot mutat. A finn törvények szerint a minősített rongálás maximum büntetése 10 év, míg a minősített telekommunikációs interferencia akár öt évig terjedő szabadságvesztést vonhat maga után. Az ügyészek hangsúlyozzák, hogy a károk komoly veszélyt jelentettek Finnország energiaellátására és telekommunikációjára, a javítási költségek pedig legalább 60 millió euróra (70 millió dollár) rúgtak.

Érdekesség, hogy a múlt héten letartóztattak egy ukrán állampolgárt a 2022-es az Északi Áramlat gázvezeték-incidensek kapcsán, amiket Moszkva és a Nyugat is szabotázsként jellemzett, mivel a robbanások nagy mértékben megszakították az orosz gázelosztást Európába.