Mennyibe kerül egy reklám az idei Super Bowl-on?
A Super Bowl az amerikai sport, és egyben az amerikai reklámok legnagyobb eseménye is, hiszen minden évben nézők milliói kapcsolnak a meccsre, a félidei show-ra és a reklámokra. A hirdetők pedig minden évben dollármilliókat fizetnek azért, hogy helyet kapjanak az áhított Super Bowl közvetítésben.
Idén a Front Office Sports és a Statista adatai szerint a Super Bowl LVIII során egy 30 másodperces reklám átlagos költsége a 7 millió dollárt is eléri, ami azt jelenti, hogy a hirdetők 233 333 dollárt fizettek másodpercenként azért, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat több mint 100 millió néző elé tárják.
A Super Bowl-reklámok ára exponenciálisan emelkedett az 1967-es első mérkőzés óta, amikor egy 30 másodperces szpot mindössze 37 500 dollárba került, ami mai árfolyamon számolva 372 390 dollár lenne. A költségek először 1995-ben lépték át az 1 millió dollárt, azóta pedig folyamatosan emelkednek, az eddigi rekord 6,5 millió dollár volt 2022-ben, amikor a Cincinnati Bengals a Los Angeles Rams ellen játszott.
De miért ilyen drágák és népszerűek a Super Bowl-reklámok? Milyen előnyei és kockázatai vannak a nagy meccs alatti reklámozásnak? És kik azok a hírességek és vállalatok, akik az idei Super Bowl-reklámokban szerepelnek? Íme minden, amit a 2024-es Super Bowl reklámjairól tudni kell.
A Super Bowl reklámok előnyei
A fő ok, amiért a hirdetők hajlandóak ilyen magas árat fizetni a Super Bowl-reklámokért, az a hatalmas és elkötelezett közönség, amelyet a játék vonz. A tavalyi Super Bowl volt az NFL történetének legnézettebb, és egyben minden idők legnézettebb televíziós műsora az Egyesült Államokban, több mint 115 millió nézővel. Sok néző ráadásul kifejezetten várja a reklámokat, amelyekben általában nagy nevek, nagy márkák és nagy újdonságok szerepelnek.
A hirdetők azt is remélik, hogy a Super Bowl-reklámok leadásuk után a közösségi médiában is tovább élnek, ez ugyanis a mérkőzésen túl is kiterjesztheti hatásukat. A Doritos tavalyi reklámja például, amelyben Lil Nas X és Sam Elliott szerepelt, vírusos tánckihívást váltott ki a TikTok-on. Idén többek között Usher és a BMW, Joe Burrow és a BodyArmor, valamint Dwayne Johnson és a Microsoft is ott lesz a Super Bowl-reklámokban.
A Super Bowl-reklámok másik előnye, hogy pozitív asszociációt teremthetnek a márka és az esemény között, ami növelheti a márka hírnevét és lojalitását. A Morning Consult felmérése szerint az amerikaiak 17%-a mondta azt, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolna olyan márkától, amely a Super Bowl alatt reklámozott, és csak 8% mondta azt, hogy kisebb valószínűséggel. Emellett az amerikaiak 44%-a úgy nyilatkozott, hogy kedvezőbb véleménnyel van egy olyan márkáról, amely a Super Bowl alatt reklámozott, míg csak 11%-uk mondta, hogy kevésbé kedvező véleménnyel van róla.
A Super Bowl reklámok kockázatai
Azonban nem minden Super Bowl-reklám éri meg a befektetést. Egyes hirdetések nem találnak visszhangra a közönség körében, vitákat váltanak ki. 2019-ben a Georgia állambeli Savannah-ban egy személyi sérüléssel foglalkozó ügyvéd reklámjában egy tüzesettel járó autóbaleset és egy zombiinvázió szerepelt, amit sok néző zavarónak és helytelennek talált.
A Super Bowl-hirdetők tehát nagy kockázatú, magas jutalommal járó forgatókönyvvel néznek szembe, ahol egyensúlyt kell teremteniük a kreativitás és a hatékonyság között. Más hirdetőkkel is versenyezniük kell a nézők figyelméért és elismeréséért, akik könnyen összehasonlíthatják és értékelhetik a hirdetéseket az interneten.
Az USA Today Ad Meter című kiadványa szerint, amely a Super Bowl-reklámokra adott reakciókat követi nyomon, a legnépszerűbb reklám 2023-ban a Rocket Mortgage reklámja volt, amelyben Tracy Morgan komikus szerepelt, míg a legkevésbé népszerű a Vroom, egy online autóvásárlási platform reklámja volt, amely egy férfit ábrázolt, akit egy rámenős autóértékesítő kínzott.
A Super Bowl-reklámok jövője
Mivel a Super Bowl-reklámok költségei továbbra is emelkednek, egyes hirdetők alternatív stratégiákat választhatnak, például digitális vagy közösségi média kampányokat, vagy az esemény más részeinek, például a játék előtti vagy utáni műsoroknak a szponzorálását.
A Super Bowl azonban valószínűleg továbbra is a legkeresettebb és legversenyképesebb hirdetési platform marad az Egyesült Államokban, mivel egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy egyetlen üzenettel nagy és sokszínű közönséget érjenek el. Amíg a Super Bowl kulturális jelenség és nemzeti látványosság marad, a hirdetők továbbra is versenyezni fognak a közvetítésben való helyért.