Sugárhajtóművek zaját felfogó hangszigetelő anyagot fejlesztettek ki
Az új, háromdimenziós nyomtatással előállított, műanyagból álló metamatéria segítségével 94 százalékban kiküszöbölhetőek az irritáló hangzavarok.
A Physics Today tudományos folyóiratban megjelent tanulmányból kiderült, az úgynevezett metaanyagok képesek hatékonyan kizárni a hangokat, mégpedig a geometrikus kialakításuknak köszönhetően, egyetlen gond csupán az volt velük eddig, hogy a levegő áramlását nem tudták megakadályozni.
2019 márciusában a Bostoni Egyetem kutatói, Xin Zhang, a Mérnöki Főiskola professzora és Reza Ghaffarivardavagh, a Gépészmérnöki Tanszék doktorandusza benyújtott egy tanulmányt, amelyben egy olyan akusztikus metaanyagot mutattak be, ami hatékonyan szigetelni tudja a hangokat, miközben fenntartja a légáramlást.
Ez az új módszer különösen hasznos olyan helyzetekben, ahol vastag, nehéz falakat nem lehet használni, mint például egy sugárhajtómű kipufogónyílásában. A sugárhajtóművek elbarikádozása gyakorlatban nem lehetséges, ezért a hajtóműveken dolgozó személyzet mindig füldugót visel, hogy megvédje hallását az erős zúgástól.
De mi lenne akkor, ha találnának egy speciális módszert, amivel a sugárhajtómű légáramlását hangok blokkolása mellett meg lehetne oldani? Zhang és Ghaffarivardavagh kifejlesztettek egy akusztikus metaanyagot, amely éppen erre képes.
3D nyomtatás segítségével egy műanyagból készült nyitott szerkezetet állítottak elő, majd ezt hangszóróval tesztelték. A kísérlet első pórbálkozásra sikertelen volt, mivel a hangszóró irritálóan magas zajszinten üvöltött, ám kívülről egyáltalán nem lehetett hallani semmit, ugyanis működött a zajszűrő akusztikus metaanyag.
A kutatócsapat további vizsgálatai azt mutatták, hogy a zaj 94 százalékát teljesen ki tudják zárni, ezért ha sikerül széles körben is elérhetővé tenni a technológiát, akkor számos alkalmazási területen felhasználhatják, legyen szó éppen repülőgépekről vagy drónokról, de még építkezéseken is hasznos lehet.