A streamingplatformok teljesen kiszorítják a tévénézést?
Mint kiderült, negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra, miközben a stremingplatformokon lévő tartalmakat egyre többen nézik.
Magyarországon az elmúlt két-három évben lettek igazán népszerűek a streamingplatformok. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente végzett reprezentatív felmérése szerint legutóbb már a háztartások közel fele (44%-a) nézett filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon. Sőt, az elmúlt két évben megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is.
Hangsúlyozták, a három legelterjedtebb streamingszolgáltatónak itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+ számít, a háztartások 30, 21, illetve 14%-a használta ezeket a felületeket. Hozzátették, a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe: így például míg a 30 és 39 év közötti háztartásfővel rendelkező háztartásoknak 54%-a volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19%-a.
Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65%-a élt ezzel a lehetősséggel, addig a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24%-a. Egyúttal arra is kitértek, bár az általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának.
Itt kiemelték, a legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12%-a már egyáltalán nem nézett televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott. Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is – számolt be a hvg.hu.
Kifejtették, míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5%-kal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra. Döntő részük alighanem azért, mert jobb szórakozást talál a lekérhető tartalmakban.