Ryanair-ügy az Ötben: a vezérigazgató a Fidesz „hasznos idiótája”, a belpesti értelmiség rinyál, most látjuk a jövőt
Hont András szerint el kellene képzelni, hogy mi lett volna, ha ez fordítva történik.
Az egész szituáció onnan indult, hogy a Ryanairnek nem tetszett a magyar kormány döntése az extraprofitadó kapcsán, ezért a vállalat úgy döntött, hogy áthárítja az utasokra azt a pénzt, amelyet nekik kellett volna befizetniük.
A csörte elkezdődött a cég és a magyar kormány között, ráadásul egy fogyasztóvédelmi eljárást is elindult, mondván, a kormánynak pont az volt a szándéka, hogy azt az adót ne terhelhessék át az emberekre a vállalatok.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter elmondta, hogy „elfogadhatatlannak” tartja, hogy a Ryanair áthárítja az utasokra a különadót. Aztán már nem kellett sokat várni a vállalat szókimondó vezetőjének reakciójára sem, aki kijelentette: „ez a Nagy Márton egy komplett idióta”.
„Talán Nagy miniszter úr meg tudja magyarázni, miért vetik ki ezt az idióta adót a veszteséges légi iparra. Küldünk neki egy Közgazdaságtan tökfejeknek (Economics for Dummies) című könyvet, és reméljük, hogy tanulmányozni fogja, és meg tudja nekünk magyarázni, miért vetnek ki extraprofitadót egy veszteséges iparágra” – fogalmazott Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója.
Hont András volt az egyik vendége az ATV Öt című műsorának, aki szintén nem rejtette véka alá a véleményét, és kijelentette: „szerintem az ürge egy f**sz, ezt gondolom erről”.
Példával is illusztrálta az esetet, megragadva a lényeget: képzeljük el, mi lenne, ha egy magyar cég vezetője nyilatkozik mondjuk Olaszországban vagy Nagy-Britanniában, és ott elkezdi mondani, valamely befolyásos kormánytag „hibbant, idióta, bármi más”.
„Képzeljük el, hogy akkor mi lenne!”
Czeglédi Zoltán viszont úgy véli, hogy ezzel a stílussal ráadásul kedvezett a magyar kormánynak, és a Fidesz „hasznos idiótája lett”, ugyanis pont azt csinálta, amivel „a Fidesz szokott minket riogatni, hogy jönnek ezek a lenéző gyarmatosítók, és úgy beszélnek velünk, mint a kutyával, és semmibe nem vesznek minket, és nem számít nekik semmi”.
Hozzátette, hogy ráadásul még azelőtt hárította át a Ryanair az extraprofitadót, mielőtt azt kivetették volna rájuk, ezzel pedig Czeglédi szerint „a Fidesznek nagyon sokat fog segíteni” a vállalat.
Aztán Hont András egy másik problémát is felvetett az elit kapcsán. Ismertette ugyanis azt, ami általánosságban jellemző – a kivétel meg ismét erősíti a szabályt.
„Az emberek egy részét nem érdekli, ha fideszes és utazik, mert 3800 forinttól nem lesz nem fideszes, viszont a magyar emberek nagy többsége meg nem repül. Ha azt látja, hogy az ellenzéki közvélemény rinyál 3800 forint miatt, azt fogja gondolni, hogy a sok százezres repülőjegyükbe még ennyit nem bírnak el, nem tudják, hogy fapadosról van szó. Sikerül megint az elitista, kivételezett pózt előadni” – mondta.
Czeglédi átvette a szót, és arról kezdett beszélni, hogy a koronavírus-járvány előtt a zöldek azt akarták elérni, hogy egyre kevesebben repüljenek, mondván, hogy nagyon szennyezik a környezetet azok a gépek, amelyeket a fapadosok használnak. Aztán a járvány alatt arról volt szó, hogy jó lenne, ha megmaradna az, hogy egyre kevesebb járat indul, ugyanis nem jó, hogy ennyire „összeér” a világ két része.
„Ehhez képest derül ki most az, hogy az az intézkedés, ami (…) ez irányba hathatna, önmagában azért, mert a Fidesz idézte elő, már nem tetszik ugyanennek a belpesti értelmiségnek, akinek ugyanúgy lesz pénze, akármennyibe kerül, hogy repülőgéppel utazzon” – jelentette ki.
Réz András szerint nem szabad csak úgy elmenni a stílus mellett, hiszen most látjuk a jövőt: eddig azt hittük, hogy egy kormánynak van egyfajta tekintélye, „de mi van akkor, ha megjelenik egy csávó, akinek magasabb az éves bevétele, mint Magyarország GDP-je, és azt mondja: »mi lenne, apám, ha bekapnád, attól, hogy te vagy itt a miniszterelnök, ne pattogjál«”.
„Mi történik akkor, ha az államnak megszűnik az a fajta méltósága, hogy egyszerűen féket vethessen, amikor bizonyos folyamatok elszabadulnak? Mi van akkor, ha ezeket az államokat egy cég elkezdi cibálni?” – veti fel.
Vona Gábor erre úgy reagált, hogy a Ryanair vezérigazgatójának stílusára az a magyarázat, hogy ő már „érzi, hogy a nyakára kötelet tettek”.