Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Közel a katasztrófához – egy Ryanair-gép szinte üzemanyag nélkül szállt le Manchesterben

Közel a katasztrófához – egy Ryanair-gép szinte üzemanyag nélkül szállt le Manchesterben

Közel a katasztrófához – egy Ryanair-gép szinte üzemanyag nélkül szállt le Manchesterben
Shutterstock

Egy október 3-án közlekedő Ryanair-járat drámai körülmények között hajtott végre kényszerleszállást, miután a Pisa és Glasgow között repülő Boeing 737-800-as fedélzetén az üzemanyag szintje a kritikus minimum közelébe esett.

Az utasok közül többen is beszámoltak a feszült pillanatokról. Alexander Marchi így idézte fel: „Minden rendben volt, amíg meg nem kezdtük a süllyedést.” A helyzetet tovább súlyosbította, hogy Skóciát ekkor a 100 mérföld/órás széllökésekkel tomboló Amy vihar érte el, amely több repülőjáratot, vonatot és kompszolgáltatást is megbénított – számolt be róla a The Herald. A pilóták a nemzetközi szabályoknak megfelelően kiadták a 7700-as vészjelző kódot, amely azonnal jelzi a légiforgalmi irányításnak, hogy a gép bajban van.

A cikk a videó után folytatódik

A gép először a glasgow-i Prestwick repülőtéren próbált leszállni, de az erős turbulencia miatt ez nem sikerült. Ezután az edinburgh-i repülőtér következett, ám ott sem tudtak biztonságosan földet érni. „Másodszorra nagyon rázós volt az út, szinte elértük a kifutót, de az utolsó pillanatban hirtelen felhúztuk a gépet. Mindenki nyugodt volt a süllyedésig; sokat rázkódtunk és pattogtunk. A második próbálkozásnál már voltak aggódó emberek, mert érezni lehetett, hogy a gép küzd.”

Végül a pilóták Manchester felé vették az irányt, ahol közel 2 órával az első sikertelen leszállási kísérlet után biztonságosan földet értek. A beszámolók szerint a gépben ekkor mindössze 80 gallon üzemanyag maradt, ami körülbelül 5-6 percnyi repülésre lett volna elegendő. Az európai szabályozás szerint a tartalék üzemanyag mennyisége nem csökkenhet 30 percnyi repülési idő alá, így a helyzet rendkívül súlyosnak számított. „Csak akkor fogtuk fel, mennyire rossz volt a helyzet, amikor láttuk a képeket: Manchesterben szinte üzemanyag nélkül szálltunk le. Óriási megkönnyebbülés volt. Az emberek le akartak szállni, és biztosan nem akartak egyhamar újra repülni.”

A Ryanair szóvivője megerősítette, az esetet jelentették az illetékes hatóságoknak: „Mivel ez egy folyamatban lévő vizsgálat tárgya, amiben teljes mértékben együttműködünk, nem áll módunkban további kommentárt fűzni hozzá.” Az Egyesült Királyság Polgári Légibaleseteket Vizsgáló Hivatala (AAIB) közölte, hogy „vizsgálatot indítottak”, és szakértőik már megkezdték a bizonyítékok összegyűjtését.

A szakértők szerint a „Mayday, Mayday, Mayday Fuel” vészjelzés használata kulcsfontosságú, ha a gép üzemanyagszintje a kritikus tartalék alá csökkenhet. A Simple Flying emlékeztetett arra, hogy 1990-ben egy Avianca-járat éppen azért zuhant le, mert a személyzet nem használta a megfelelő „mayday fuel” kifejezést, így a légiforgalmi irányítás nem kezelte prioritásként a helyzetet.