Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Mikor fizet a posta kártérítést elveszett csomag esetében?

Mikor fizet a posta kártérítést elveszett csomag esetében?

Mikor fizet a posta kártérítést elveszett csomag esetében?
Fotó: portfolio.hu

Ha egy postai küldemény elveszik, megsérül, vagy késve érkezik, a feladó vagy a címzett kártérítésre tarthat igényt, de ennek feltételei a küldemény típusától és a feladás módjától függenek.

A vonatkozó törvény értelmében „az egyetemes postai szolgáltatás keretében felvett nem könyvelt postai küldemény megsemmisülése, teljes vagy részleges elvesztése vagy megsérülése esetén a postai szolgáltatót – kivéve, ha a kárt szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozta – kártérítési kötelezettség nem terheli” – írja a Bors. Mint magyarázzák: a szabályozás szerint a levelek közül tehát csak a tértivevényes ajánlott tekinthető könyveltnek. Ha ilyen küldemény vész el vagy sérül meg, a Magyar Posta kártérítési átalányt fizet.

A cikk a videó után folytatódik

Ha ajánlott vagy értéklevél, illetve csomag veszik el, a feladó kártérítési igényt nyújthat be. Az értéklevélnél az előre megjelölt érték alapján történik a kifizetés. Könyvelt küldemény esetében megsemmisülés vagy elvesztés esetén a szolgáltatásért fizetett összeg tizenötszörösét fizeti vissza a Magyar Posta – emelik ki. De fontos még tudni azt is, hogy a feladás után 30 nap elteltével lehet eltűntnek nyilvánítani a küldeményt. Az ehhez kapcsolódó kártérítési igényt 6 hónapon belül lehet benyújtani a postán vagy online ügyfélszolgálaton keresztül.

Hozzáteszik: ehhez szükséges a feladóvevény és igazolás a küldemény értékéről, ez lehet számla vagy rendelési visszaigazolás. Ha a küldemény idővel mégis előkerül, azonnal kézbesítik, viszont a már kifizetett kártérítést nem kérik vissza. Ha az MPL szolgáltatással feladott csomag veszik el, a posta a feladási díjon felül a csomag értékét is megtéríti, de csak bizonyított értékig. Sima levél vagy nem ajánlott küldemény elvesztése esetén a posta nem vállal felelősséget, így kártérítés sem igényelhető. De a lap cikkében arra is kitér:

Ha nagyobb értékű csomagot adunk fel, érdemes az értéknyilvánítás járulékos szolgáltatást igénybe venni, ugyanis csak ebben az esetben kaphatjuk vissza az elveszett csomag tényleges értékét – hangsúlyozzák. Végül néhány tippet is javasolnak: egyebek mellett azt, hogy a legfontosabb információkat (feladó és címzett neve, címe) pontosan és olvashatóan tüntessük fel, s olyan postai vagy futárszolgálatot válasszunk, amelynek jó a híre, leellenőrizhető, továbbá megfelelő csomagolást (erős doboz vagy boríték, kitöltő anyagként hungarocell, buborékfólia) biztosítsunk küldeményünk számára.


Ebben a cikkben arról is írtunk, hogy Vitályos Eszter magyar kormányszóvivő múlt év végén közölte, jelentős béremelésre készül a Magyar Posta 2025-ben. Ennek kapcsán több részletet is megosztott, például azt, hogy 2023 januárjához képest idén több mint 30 százalékos emelés várható. Mint részletezte, a szakszervezetekkel kötött megállapodás értelmében 2025-ben és 2026-ban is 7-7 százalékkal nőnek a bérek, amihez természetesen a cafeteria és az egyszeri juttatások is hozzáadódnak.