Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Országszerte „rászállt” a rendőrség a gyorshajtókra

2023 első félévében 40%-kal több gyorshajtót buktattak le az elmúlt év azonos időszakához képest, egészen pontosan 2234-et.

...svg content...Fotó: MTI/Varga György
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A kozlekedesbiztonsag.kti.hu beszámolójából kiderül, miszerint évtizedek óta az első számú baleseti ok Magyarországon (az Európai Unióban is) a gyorshajtás. Száz esetből általában 30 körül van azoknak az eseteknek a száma, amelyekben baleseti fő okként a gyorshajtást jelölték meg a statisztikákban. Tavaly a gyorshajtásra visszavezethető sérüléses balesetek aránya 28% volt.

Ám a rendőrség idén tett róla, hogy a notórius szabályszegők érezzék, egyre kevésbé lehet mindezt következmények nélkül megúszni: 2023 első félévében 40%-kal több gyorshajtót buktattak le az elmúlt év azonos időszakához képest, egészen pontosan 2234-et. Ez azt jelenti, hogy kétpercenként három gyorshajtó akadt fenn a rendőrség fix telepítésű és mobil sebességmérőin.

Hozzátették, a gyorshajtókra valamivel több mint 11,3 milliárd forint szabálysértési és közigazgatási bírságot szabtak ki, illetve a rendőrség májusban 40 vadonatúj, nálunk eddig nem használt sebességmérőt vett át. Ezeket júniusban állították rendszerbe, így várhatóan csak a második félévben fejtik ki hatásukat.

A mind korszerűbb és gyorsabb készülékekkel fix helyekről és mozgó gépkocsikból, sőt, már drónokról is végezhető sebességmérésekkel azonban nemcsak a szabályszegők kiszűrése a cél. Bárki megtapasztalhatja a forgalomban, hogy a VÉDA-kapuk előtt mindenki lassít, a helyismerettel rendelkezők pedig ott is, ahol a rendőrség „rendszeresen szokott mérni”. Máshol azonban a közlekedők nem kis hányada nem tartja be a sebességkorlátozásokat.

Az Európai Bizottság egy korábbi jelentése szerint az unió polgárainak 40-45%-a több-kevesebb rendszerességgel gyorsabban hajt a megengedettnél, közülük minden ötödik-hatodik 10%-ot meghaladó mértékben is túllépi az előírt maximális sebességet, ami aggasztó. A tapasztalatok azt mutatják, a gyakori mérések és az abszolút gyorshajtás szigorú szankcionálása az átlagsebességre is hatással van, csökkenti azt. Ahol gyakoriak a mérések, akkor is jogkövetőbbek a közlekedők, amikor nem akciózik a rendőrség az utakon, vagyis jó úton haladunk afelé, hogy egyre jobb eredményeket érjünk el ezen a téren.