Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Dízelhiány is előállhat februártól az orosz olaj eltűnésével Európában

Dízelhiány is előállhat februártól az orosz olaj eltűnésével Európában

Dízelhiány is előállhat februártól az orosz olaj eltűnésével Európában
Salgótarján, 2022. május 27. Hatósági üzemanyagárak a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én. A Mol arra kéri a vásárlókat, a benzinkutaknál a fizetéskor minden esetben mutassák be a forgalmi engedélyüket, hogy a pénztárnál a hatósági árra tudják módosítani a vásárlás összegét - hívta fel a figyelmet közleményében a társaság. A vállalat tájékoztatása szerint a kútoszlopokon a számlálók minden tankolás esetén a piaci árat tüntetik fel, de a pénztárnál a forgalmi engedély felmutatása után alacsonyabb összeget kell fizetnie a magyar vásárlóknak. MTI/Komka Péter

Az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője, Pletser Tamás az orosz olaj embargójának életbe lépésével Európa dízelkészletének 10%-a apadhat el, ennek pótlása pedig egyelőre még nem biztosított.

Az InfoRádió Aréna című műsorának vendége arról beszélt, hogy másfél-két hónap is lehet, amire „helyreáll a rend” a kormány üzemanyag-ársapkájának kivezetését követően, de ettől még a piacon komoly nyomokat hagy az elmúlt egy év, ugyanis az egyik multihoz sem tartozó, ún. „fehér kutak”, melyek a piac 30%-át adják, gyakorlatilag működésképtelenek.

A cikk a videó után folytatódik

Ennek eredményeként az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szerint a multinacionális cégek és a MOL határozhatják meg az üzemanyagárakat itthon, az olajárak nemzetközi csökkenése pedig megállhat 80 dollár/hordó körül, onnantól a fő tényező a forint árfolyama lehet, ami az utóbbi hónapokban többször megrogyott, írja az interjút szemléző Mandiner.

Pletser elmondta, a világban már most hiánycikk a gázolaj, ami az EU oroszokkal szembeni – ők a legnagyobb értékesítői ennek a világon – olajembargó életbe lépésével súlyosbodhat. Rámutatott, eddig a 10%-os hiányt Oroszországból orvosolta a kontinens, de ez februártól megszűnik és egyelőre nincs terv a pótlására.

Az elemző a dízelhiány okaként azt jelölte meg, hogy a koronavírus-járvány alatt az európai finomítók kapacitása csökkent, azonban egyre nő a felhasználás, itthon például a 90-es évekhez képest, amikor nagyjából ugyanannyi benzint fogyasztottunk, mint dízelt, utóbbi felhasználása mára a háromszorosára nőtt a benzinének.