Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Ezek Orbán Viktor javaslatai az „európai rezsicsökkentésre”

Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke javaslatokat tett az Európai Uniónak, amelyek szerinte csökkentenék az európai rezsiárakat.

...svg content...A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök nemzetközi sajtótájékoztatót tart a Karmelita kolostorban 2022. április 6-án. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Belföld
Author image

Nagy Noel

Szerkesztő

A Világgazdaság összegyűjtötte azt a három javaslatot, amely Orbán Viktor szerinte enyhíteni tudná a nyomást az európai energiaárakon, ezzel pedig rendet tudna tenni a féktelenné váló piacon:

  • Ideiglenesen fel kell függeszteni a széndioxidkvóta-rendszert, az ETS-rendszert
  • Szét kell választani a nagykereskedelmi villamos energia és a földgáz árát
  • Szüneteltetni kellene azt a kötelezettséget, amely szerint bioösszetevőt kell keverni az üzemanyagokba

Orbán Viktor szerint ez könnyebbséget jelentene a piaci szereplőknek és a vásárlóknak is, amely megvalósítására azért van szükség, hogy alacsonyabbak, kezelhetőbbek legyenek a végfelhasználók számára már szinte „elviselhetetlen” áram-, gáz- és üzemanyagköltségek. Soron kívül Orbán Viktor meghívja Izrael miniszterelnökét, aki ellen elfogatóparancsot adtak ki

Mint a Világgazdaság is magyarázza, az ETS-rendszer azokat a vállalatokat bünteti széndioxid-kvóta kötelező vásárlásával, amelyek működésekor üvegházhatású gáz, mindenekelőtt széndioxid kerül a környezetbe. A rendszer célja, hogy a kvótavásárló vállalatok csökkentsék a károsanyag-kibocsátásuk, mivel arra ösztönzik őket, hogy kevesebb kvótát vásároljanak.

Orbán Viktor ennek a rendszernek a felfüggesztését javasolja, a VG szerint ugyanis miközben a fosszilis alapú energiatermelés és az ipari gyártás esetében a technológiaváltás idő- és költségigényes, a kvótavásárlás pluszkiadása azonnal jelentkezik, és begyűrűzik a végtermékek árába.

A VG szerint a jelenlegi árkörnyezetben a villamosáram árának 20-25 százalékát teszi ki a karbonkvóta-öltség, Magyarországon ez 800 milliárd forint költséget eredményez, amelyet a fogyasztókra hárítanak az energiatermelők. Jelenleg hatályos szabályozás alapján 2030-ig ebből 1655 milliárd forint bevétele lenne a költségvetésnek.

Orbán Viktor második javaslata szerint szét kell választani a földgáz és a villamosáram árát. A VG szerint a felvetett probléma lényege az, hogy a számos – főként geopolitikai – okból megdrágult földgáz szimplán magával rántott az európai villamosáram árát is, mivel az áramtermelés legnagyobb része gázüzemű erőművekben történik.

A jelenlegi villamos energia piacmodellben a földgáz-alapú technológiák a meghatározók az árak szempontjából és a piaci ár független attól, hogy földgáz-tüzelésű, nukleáris vagy megújuló termelői kapacitásból állították elő az energiát. A jelenlegi modell szerint ha a földgáz ára magas, akkor az energia ára is magas lesz.

A VG kiemeli, hogy ennek következtében a nukleáris, megújuló alapú termelők modellszerűen extraprofitot tudnak realizálni, mert az ő termelési költségük nem emelkedik meg, viszont a növekvő piaci áramárak miatt magasabb áron tudnak enerigát értékesíteni. Leegyszerűsítve: a drága földgáz felhúzza a nukleáris és megújuló energiából előállított áram árát is, amely azért problémás, mert az európai áram 20-30 százalékát állítják elő földgázból. Orbán Viktor pedig erre tett javaslatot: beavatkozó eszközzel, akár egy ársapkával tompítani kellene az árakat.

Orbán Viktor harmadik javaslata értelmében fel kell függeszteni azt a kötelezettséget, hogy biológiai anyagot kell keverni az üzemanyagba a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. A VG azonban megjegyzi: a biológiai komponens jelentősen növeli az üzemanyagárakat.

A gazdasági lap szerint ma 1 liter benzin vagy gázolaj árából ez 20-30 forintot jelenthet, emellett pedig a bio-üzemanyag alapját képző kukorica és repce iránti kereslet jelentősen növekedett. Ez a szabályozás jelentősen növeli az árakat, ennek felfüggesztésével valóban csökkennének a benzinárak, de jelentősen visszavetné a környezetvédelemért folytatott küzdelmet.