Kiderült, milyen hatásokkal van a gyerekekre a mobiltelefon tiltása az iskolákban
Egy konzervatív oktatási szakértő szerint az iskolák rangsorolása ösztönzi a teljesítményt, a tanári tekintély fontos, és az okostelefonok korlátozása javítja a diákok koncentrációját.
Nicholas Tate történész, oktatási szakértő, a Konzervatív iskola című könyv szerzője úgy véli, az iskolákat azért érdemes rangsorolni, mert tovább ösztönzi őket arra, hogy még jobban teljesítsenek. A konzervatív oktatási elvek szerint a tanár tekintélye kulcsfontosságú a diákok fejlődése szempontjából. „Ő dönt arról, hogy mit és hogyan kell tanítani” – emelte ki, hozzáfűzve: az osztályteremben nem lehet korlátlan demokráciát teremteni. Szerinte a tanári tekintély olyan kell legyen, mint a szülői tekintély, amely az elmúlt évtizedek társadalmi és kulturális változásai miatt meggyengült.
„A tekintélyt hangsúlyozni kell, de ez nem tekintélyuralmat vagy önkényességet jelent, hanem azt, hogy a tanár olyan módszerekkel tanítja a gyerekeket, amelyekkel ők a legjobban tudnak tanulni” – magyarázta a szakértő. A technológia szerepe az oktatásban folyamatos viták tárgya, különösen a mesterséges intelligencia (MI) beépítése az oktatási folyamatokba – erről Tate azt mondta: az MI nemcsak a vizsgaeredményekre, hanem az órai teljesítményre és a diákok szabadidős tevékenységeire is jelentős hatással van.
Bár az iskolákban az MI alkalmazása nem minden esetben szükséges, fontos, hogy a diákok megismerjék annak előnyeit és hátrányait. De az MI mellett a közösségi média térhódítása is kihívást jelent az oktatás számára, amelynek kapcsán a szakember annyit jegyzett meg: a diákokat ösztönözni kellene arra, hogy több időt szánjanak könyvolvasásra. „A technológiát nem mi irányítjuk, és semmit sem tudunk tenni a megváltoztatásáért, de az iskolákban hozhatunk szabályokat” – vélekedett a Magyar Nemzetnek nyilatkozva, melyből a Mandiner szemlézett.
Tapasztalatok szerint azokban az intézményekben, ahol korlátozták a mobiltelefonok használatát, jelentősen javult a tanulók koncentrációs képessége. „A diákok életének nagy része azonban az iskolán kívül zajlik, és ami ott történik, az a szülők felelőssége. Nincs könnyű dolguk” – ismerte el Nicholas Tate.
NE HAGYD KI
Mint azt már megírtuk: miközben a magyarországi lakosság túlnyomó része (88%-a) inkább azzal ért egyet, hogy a különböző okoseszközök használatát be kellene építeni a gyerekek oktatásába, a többség mégis inkább egyetért az okoseszközök iskolai használatának rendeleti szintű korlátozásával. Mindez egy felmérésből derült ki, mint ahogy az is, hogy kevesen hiszik, hogy ez megoldja a problémákat.