Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

NMHH: önbizalom van, de tudatosság még nincs a hazai médiafogyasztásban

NMHH: önbizalom van, de tudatosság még nincs a hazai médiafogyasztásban

NMHH: önbizalom van, de tudatosság még nincs a hazai médiafogyasztásban
Shutterstock

Érdekes dolgokra derült fény a legfrissebb kutatásból.

Hiába érzik magukat egyre magabiztosabbnak a magyar internetezők a digitális térben, sokan még mindig nincsenek tisztában azzal, hogyan működik a médiarendszer, és hogyan ismerhetik fel a megbízható információkat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából.

A cikk a videó után folytatódik

A válaszadók több mint 70 százaléka úgy érzi, tudatosan használja a közösségi médiát, mégis közel 40 százalékuk bevallottan soha nem ellenőrzi az ott olvasott hírek valóságtartalmát. A tanulmány szerint a fiatalok ugyan rutinosabban kezelik a digitális platformokat, de éppen emiatt sokkal kitettebbek a manipulált tartalmaknak és álhíreknek.

Az NMHH arra is felhívta a figyelmet, hogy a mesterséges intelligencia (MI) gyorsan terjed: a 18-29 évesek közel 60 százaléka már használ MI-alapú eszközöket. A legtöbben ellenőrzik is ezek megbízhatóságát, és a válaszadók többsége hitelesnek tartja a mesterséges intelligencia által közölt információkat.

Aggasztó, hogy sokan nincsenek tisztában a média finanszírozási hátterével: a megkérdezettek fele például nem tudja, hogy a közszolgálati médiumok állami támogatásból működnek, míg sokan a kereskedelmi csatornák reklámbevételeiről sem hallottak.

A kutatás szerint a felhasználók önértékelése és valós médiatudatossága között is igen komoly eltérés van. A hatóság szerint elengedhetetlen lenne a kritikus gondolkodás fejlesztése és a személyes adatokkal kapcsolatos tudatosság erősítése – különösen egy olyan korban, amikor az adatvédelem helyett az adatok megosztása válik normává.