Négy és fél óra alatt teheti meg a New York-London távot egy floridai startup szuperszonikus repülője
Több, mint 50 éve nem került kereskedelmi forgalomba szuperszonikus repülő, az amerikai Aerion azonban az AS2-vel törné meg a csendet, ennek érdekében pedig hatalmas főhadiszállást építenek Floridában.
Az AS2 egy üzleti gép lesz, amely 1,4 Machon, azaz több, mint 1600 km/h-s sebességgel repül, ezzel például a New York és Fokváros közötti 18 és félórás repülési időt akár három és fél órával is megrövidítheti.
Az utolsó ilyen gép, amely utasokat is szállított, a Concorde volt, de azt már 17 éve kivonták a forgalomból. Az Aerion vezérigazgatója, Tom Vice azonban a CNN-nek elmondta, ők egy környezetbarátabb, halkabb és fenntarthatóbb gépen dolgoznak.
A cég az előrendelésekből már 6,5 milliárd dollárra számíthat, 10 év alatt 300 repülőt terveznek legyártani. Számításaik szerint az egyenként 120 millió dollárba (kb. 34 milliárd forintba) kerülő AS2-es első példánya 2024-ben szállhat majd meg.
A cég partnereivel, mint a motort készítő GE vagy a fedélzetet kizöldítő Honeywell olyan repülő megalkotását álmodta meg, amely a lehető legkevesebb üzemanyagot égeti, azon, hogy ezt milyen technológiával érik el, tíz évet ültek. Az AS2-n nem lesz utánégető kamra, amibe üzemanyagot fecskendezve további erőt kaphat a gép.
„Ezt a lehetőséget kizártuk, túl zajos és túl magas a károsanyag-kibocsátása” – mondta Vice, aki szerint olyan repülőt akarnak, amely nem fosszilis, hanem szintetikus üzemanyaggal működik. Emellett a cég egy komoly erdőültetési programba is kezdett, ezzel próbálván egyensúlyozni az AS2 hatásait.
Ami azonban fontosabb, hogy az AS2, bár szuperszonikus repülő, a legszigorúbb zajvédelmi előírásoknak is megfelel, elsősorban amiatt a technológia miatt, amely eléri, hogy a hangsebesség átlépésekor keletkező durranás a föld helyett felfelé, az atmoszférába terjedjen. Vice szerint a technológia működik és már várja, hogy a cég megmutathassa a szabályozó szerveknek, hogy zajmentesen tudnak szárazföld felett is repülni.
A cég küldetésének azt tartja, hogy a világ bármely két pontja között három óra alá vigyék az utazási időt. Ebben az AS2 az első lépés, a következő az AS3 lesz, mely egy hagyományos utasszállító lesz, ezután az Aerion a hibrid és elektromos repülőgépek irányába haladna tovább.