Milliárdokért újították fel a budapesti hidat, mégis megkeseríti az autósok életét
Újfent részleges lezárás történt az M0-s déli szakaszán, és akár 2023-ig is tarthatnak a műszaki hibák javításai, így folytatódhat a Hárosi Duna-híd kálváriája.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, fel vannak háborodva, az lehetetlen állapot, hogy valamit két éven keresztül újítanak fel, utána pedig elromlik.
Egyelőre nem tudják, mi okozta a műszaki hibát, valamint javaslat sincs arról, miként lehetne helyreállítani a problémát, a kivitelező cégek a szerződésre hivatkoznak, hallgatási fogadalmukat nem szegték meg – olvasható a 24.hu riportjában.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint éppen a kivitelező a felelős a hibákért, mivel nem megfelelő gondossággal végezték a felújítást. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Széchényi-díjjal Dunai László professzor tanulmánya alapján renoválják a hidat, a BME szakértői tavaly május és november között már el is végezték az első méréseket.
A felújítás része volt a saruk cseréje, a régi, fazéksarukat érzékenyebb, kisebb gömbsarukra cserélték. A dokumentumban azt írják, „a saru gyártója a saru méretezésénél egyenletes erőeloszlást és felfekvést tételezett fel„, viszont másféle sarut az előírások miatt nem építhettek be a kivitelezők, a jelenlegi alkatrészek pedig nem bírják az egyenetlen terhelést.
A műszaki problémát mégis el kell hárítani, ezért szakmailag feltétlenül fontos a helyreállítás, máskülönben komoly gondok adódhatnak, és akár szét is eshet a híd alapszerkezetet.
„Ugyan a saruk alacsonyabb műszaki színvonalat képviselnek és rövidebb élettartamot garantálnak, de a régi szerkezettel való kompatibilitás szempontjából kedvezőbb helyzetet teremtenének statikai, megvalósíthatósági és üzemeltetési szempontból. A cseréig pedig fenn kell tartani a forgalomkorlátozást” – írták a tanulmányban.
Mindez rossz hír a gyorsforgalmi út használóinak, hiszen naponta átlagosan százezer jármű haladt át a hídon, mostantól másfelé juthatnak csupán be Budapestre. Június 14-ig az M5 felé vezető oldalon zárják le a külső sávot, míg szeptember elsejéig részleges lezárásokra kell számítani, de az sem elképzelhetetlen, hogy egészen 2023-ig nem nyitják meg a forgalom számára a hidat.