Megvalósult sci-fivé válhat a bevásárlás a brit Tesco üzleteiben
Igazi verseny van kialakulóban a klasszikus bevásárlástól való elszakadásra, és míg a Tesco csupán a kassza nélküli üzletek létrehozását fontolgatja, az Alibaba már arcfelismeréssel intézné a fizetést.
Kassza nélküli üzletekre váltana a Tesco az Egyesült Királyságban, miután a rendszer egy évig tartó Welwyn Garden City-ben zajló tesztelési fázisa sikerrel zajlott. A cél az, hogy a bevásárlás könnyebb és gyorsabb legyen, ezért a vásárlók a pénztárak használata nélkül hagyhatják majd el az üzleteket – írja a Napi.hu az Evening Standardra hivatkkozva.
Ken Murphy, a Tesco vezérigazgatója elárulta, hogy egyelőre még csak a korai fázisban tartanak a tervek, ugyanis a rendszert jelenleg egy további boltban tesztelik. Hozzátette, hogy biztosak benne, hogy egy nagyobb forgalmú áruházban is jól vizsgázik majd a kassza nélküli koncepció, és abban bíznak, hogy a scan-and-go, vagyis az áruk szkennelésén alapuló rendszerhez hasonlóan ez is népszerű megoldássá válik.
A scan-and-got már 573 üzletben alkalmazza a Tesco az Egyesült Királyságban, ám a megvásárolni kívánt áruk beszkennelése után a vevőknek így is el kell menniük a rendszerhez kijelölt kasszához fizetni. A Napi.hu azt írja, hogy a Forbes szerint ez a koncepció már a kassza nélküli boltok előfutárának tekinthető. Ha a brit piacon népszerűvé válik ez a megoldás is, elképzelhető, hogy az áruházlánc több országra kiterjeszti majd a rendszert, mint ahogyan az az önkiszolgáló pénztárakkal is történt.
Londonban egyébként már pénztárak nélkül üzemelnek az Amazon Fresh üzletei, ahol arra sincs szükség, hogy a vásárlók beszkenneljék a termékeket, hiszen a polcokról levett árut és az emberek mozgását szenzorok és mesterséges intelligencia követi és figyeli.
Az Alibaba ennél is tovább ment, hogy a science-fictiont valósággá varázsolja: a terveik szerint az általuk üzemeltetett üzletekben arcfelismeréssel lehet majd fizetni, és az ügyfelek személyre szabott javaslatokat is kapnak a bevásárláshoz, valamit a vonalkódból kiderülnek, honnan származik az adott termék. Az Albibának több mint 200 Freshippo élelmiszerüzlete van Kínában.