Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Mit tehet a médiapiac a techóriások ellen?

Vajon mit tehetnek a magyar médiapiac szereplői annak érdekében, hogy megfékezzék a két techóriás, a Google-t üzemeltető Alphabet és a Facebook reklámbevételes térnyerését? A Magyar Reklámszövetség és a KPMG közös tanulmánya erre a kérdésre keresi a választ.

...svg content...Fotó: Unsplash/Solen Feyissa
Belföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A globális reklámbevétel több mint harmada a két legnagyobb globális platformhoz áramlik, s bár Magyarországon az arány egyelőre kisebb (26 százalék), rohamosan emelkedő tendenciát mutat. Az online hirdetések piacán a Google és a Facebook piaci részesedése Magyarországon 60 százalék, ezzel pedig kiszipolyozzák a bevételt a magyar tartalomiparból.

A globális platformok, a Google, a Facebook, és részben az Amazon térnyerése is egyre komolyabb gondot okoz a globális hirdetési piacon. 2019-es adatok alapján a 615 milliárdos globális hirdetési piac közel fele az online térben jelent meg, melynek több mint kétharmada (205 milliárd dollár) a két nagy szolgáltatóhoz folyik be, további 5-6 százalék pedig az Amazonnál és a Twitternél landol. Soron kívül Budapest felkészült a pénteki havazásra: több mint 50 gép bevetésre kész

A platformok térnyerése a reklámbevételekben azért is probléma, mert elszívják a bevételt az igazi tartalomgyártók elől, valamint olyan helyzeti előnyökkel élhetnek, amik igazságtalanok, hiszen nem vonatkoznak rájuk ugyanolyan kötöttségek, mint a lokális piaci szereplőkre és a tartalom előállítókra, így előszeretettel bújnak ki az adók alól is.

Azonban léteznek olyan megoldások, amelyek a piaci szereplők együttműködésén alapulnak: Nagy-Britanniában az Ozone Project, amely 90 digitális brandet fog össze, vagy Németországban az Ad Alliance (7 tévés, 91 nyomtatott és 110 digitális brand) és a Média Impact (89 nyomtatott és digitális brand) médiavállalatok olyan csoportjai, melyek közösen igyekeznek reklámfelületeket értékesíteni, hogy megvédjék piacukat a globális platformoktól.

Egy másik lehetőség a közös gyártás, amellyel a tévétársaságok próbálkoznak, ennek hátterében pedig az áll, hogy a globális video-on-demand szolgáltatók, mint a Netflix, vagy az HBO áll, mivel saját gyártású sorozataikkal olyan konkurenciát teremtettek a tévéknek, amire senki sem számított írja a Napi.