Kiderült, mennyit mobiloznak mostanában a magyar fiatalok
Mintegy négy órát töltenek telefonjuk képernyője előtt egy átlagos napon a 16–35 évesek, ennek csaknem felét közösségi médiumok alkalmazásai teszik ki. De az is kiderült, mely appok a legnépszerűbbek.
Az NMHH friss kutatásának eredményei alapján a 16–35 évesek átlagos napi képernyőideje 3 óra 49 perc, s a legtöbben általában 22 óra környékén használják a mobiljukat (ilyenkor az eszközök mintegy negyede aktív volt a felmérés során). A résztvevők a kutatás időtartama alatt átlagosan 58 különböző alkalmazást indítottak el okostelefonjukon, de képernyőidejük mintegy felét a legnépszerűbb közösségimédia-platformok tették ki: Facebook, Messenger, TikTok, YouTube, Instagram.
A 16–19 éves lányok első számú közösségimédia-felülete egyértelműen a TikTok (37%), a fiúk körében azonban a YouTube bizonyult népszerűbbnek (19%). Platformhasználati szokásaik alapján a fiatalok két generációra oszthatók: a 16–24 évesek körében elsősorban a TikTok, míg a 25–35 éveseknél a Facebook a favorit. Az életkor előrehaladtával a közösségi platformokon töltött idő jellemzően csökken – írja a Pénzcentrum a kutatás eredményeire hivatkozva.
Egyúttal arra is fény derült, milyen jellegű alkalmazások határozzák meg leginkább a válaszadók eszközhasználatát: 43% a közösségi média mellett dönt elsősorban, 25% a böngészést preferálja, 22% mobiljátékokkal játszik, 10% estében pedig a videótartalmak fogyasztása volt a legmeghatározóbb használati mód. De kiemelik azt is: általánosságban elmondható, hogy minél idősebb valaki, annál inkább jellemző rá a böngészőalapú készülékhasználat, illetve minél fiatalabb valaki, annál inkább dominál a közösségimédia-alapú felhasználás.
Míg érdekességképp megjegyzik, hogy a közhelyszerű sztereotípiákkal ellentétben a hölgyek közül többen tartoznak a játékhasználók kategóriájába (26%), mint a férfiak közül (18%), illetve a 25 éven felüliek között is több a játékközpontú felhasználó (25%), mint a 16–19 évesek között (10%). Továbbá megtudhattuk azt is, hogy a megkérdezettek kétharmada rendszeresen találkozik álhírekkel az online és a közösségi médiában, de azokat csak 27% jelenti, míg 60% továbbgörget.
Mindössze 35% ellenőrzi a bizonytalan információkat megbízható források segítségével, 13% pedig másokkal beszéli meg a problémás tartalmakat – részletezik. Korábban egyébként arról is beszámoltunk, hogy szigorít a TikTok, a kiskorúak búcsút inthetnek a szépítő filtereknek. A platform célja a lépéssel, hogy eloszlassa azokat az aggályokat, miszerint a TikTok káros hatással van a fiatalok mentális egészségére. A hírek szerint a változtatást a következő hetekben vezetik be, és nem terjed ki a „nyilvánvaló és vicces” filterekre, csak azokra, melyeket nehezebb észlelni.