Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Rosszullét miatt tíz percig pilóta nélkül repült a Lufthansa utasszállítója

Rosszullét miatt tíz percig pilóta nélkül repült a Lufthansa utasszállítója

Rosszullét miatt tíz percig pilóta nélkül repült a Lufthansa utasszállítója
Fotó: Unsplash/Jan Rosolino

Drámai helyzet alakult ki, amikor a másodpilóta eszméletét vesztette egy Lufthansa járaton, miközben a kapitány a mosdóban tartózkodott.

A spanyol légiközlekedési hatóság (CIAIAC) nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentéséből egy rendkívül aggasztó eset részletei derültek ki, amely során egy Lufthansa repülőgép másodpilótája eszméletét vesztette, miközben egyedül tartózkodott a pilótafülkében.

A 2024. február 17-én Frankfurt és Sevilla között közlekedő Lufthansa Airbus A321 járat eseményei új megvilágításba helyezték a repülésbiztonsági előírások fontosságát. A 199 utast és hat fős személyzetet szállító repülőgépen 10:31-kor hagyta el a kapitány a pilótafülkét egy rövid mosdólátogatás céljából, ekkor még minden szokványosnak tűnt a fedélzeten.

A hangfelvételek tanúsága szerint azonban másodpercekkel később nyugtalanító zajok váltak hallhatóvá a pilótafülkéből. A 38 éves másodpilóta váratlanul rohamot kapott és elvesztette eszméletét, aminek következtében teste akaratlanul is több kapcsolót működésbe hozott. A repülőgép rendszerei rögzítették a pedálokra nehezedő fokozott nyomást és az iránytól való enyhe eltérést, ugyanakkor a robotpilóta folyamatosan működött, így azonnal korrigálta a gép útvonalát.

A kapitány öt alkalommal próbálkozott a bejutással

A helyzetet súlyosbította, hogy amikor nyolc perccel később a kapitány megpróbált visszatérni a pilótafülkébe, a biztonsági ajtó zárva maradt. A beléptetési protokoll szerint a hozzáférési kód beütése után a bent tartózkodó pilótának kell jóváhagynia a belépést egy kapcsoló segítségével, ám erre az eszméletlen másodpilóta érthető módon képtelen volt.

A kapitány öt alkalommal próbálkozott a bejutással, mire 10:42-kor vészhelyzeti eljárást kezdeményeztek. Szerencsére ekkorra a másodpilóta visszanyerte eszméletét, és belülről manuálisan ki tudta nyitni az ajtót. A kapitány azonnal átvette az irányítást, és a másodpilóta sápadt, verejtékező állapotát, valamint különös mozgását észlelve a madridi repülőtéren történő kényszerleszállás mellett döntött.

A fedélzeten tartózkodó orvos azonnal megkezdte a másodpilóta ellátását, akit később a repülőtéri mentőszemélyzet vett gondozásba. A hatósági vizsgálat megállapította, hogy az eset hátterében egy korábban fel nem ismert neurológiai rendellenesség állt, amely sem a pilóta számára nem volt ismert, sem a repülőorvosi vizsgálatok során nem derült rá fény.

A spanyol légiközlekedési hatóság jelentése nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy minden esetben előnyös lehet egy harmadik, erre feljogosított személy jelenléte a pilótafülkében, amennyiben az egyik pilóta elhagyja azt. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) már 2015 márciusában, a Germanwings-katasztrófa után javasolta a légitársaságoknak az üzemeltetési biztonság újraértékelését, beleértve azt az ajánlást is, hogy folyamatosan két erre jogosult személy tartózkodjon a pilótafülkében.