Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Lézeres jégfúróval tárhatják fel az Europa és az Enceladus titkait

Lézeres jégfúróval tárhatják fel az Europa és az Enceladus titkait

Lézeres jégfúróval tárhatják fel az Europa és az Enceladus titkait
Shutterstock/Illusztráció

A Naprendszer jeges holdjainak – például a Jupiter Europajának vagy a Szaturnusz Enceladusának – felszíne alatt rejtőző óceánok elérésének egyik legnagyobb akadálya eddig a jég átfúrása volt.

A hagyományos fúrók és olvasztó szondák nehezek, bonyolultak és rendkívül energiaigényesek. Most azonban a németországi Drezdai Műszaki Egyetem Repülőmérnöki Intézetének kutatói egy új megoldással álltak elő: egy lézeralapú jégfúróval, amely mély, keskeny csatornákat képes vájni a jégbe, miközben alacsony tömeg- és energiaigénnyel működik.

A cikk a videó után folytatódik

A kutatás vezetője, Martin Koßagk a Space.com-nak nyilatkozva így fogalmazott: „Olyan lézeres fúrót hoztunk létre, amely lehetővé teszi a mély, keskeny és energiahatékony hozzáférést a jéghez anélkül, hogy növelnénk az eszköz tömegét – amit a mechanikus fúrók és az olvasztó szondák nem tudnak elérni.”

A technológia lényege, hogy a lézer nem olvasztja, hanem szublimálja a jeget, vagyis közvetlenül gőzzé alakítja. A keletkező gőz a fúrólyukon keresztül távozik, és a felszínen elhelyezett műszerek képesek begyűjteni a gáz- és porszemcséket, majd elemezni azok kémiai összetételét és sűrűségét. Ez értékes információt adhat a vizsgált égitest hőmérsékleti tulajdonságairól és keletkezési történetéről.

Állandó tömegű marad

A rendszer előnye, hogy állandó tömegű marad, függetlenül a fúrás mélységétől. A koncepció körülbelül 150 watt teljesítménnyel működik, és mindössze 4 kilogramm a tömege. A laboratóriumi kísérletek során a prototípus vákuumban és kriogén körülmények között 20 centiméteres jégmintákat fúrt át, terepi teszteken pedig az Alpokban és az Északi-sarkvidéken több mint egy méter mélyre jutott a hóban. Már 20 watt teljesítménnyel is elérte az óránkénti 1 méteres sebességet, laza vagy poros jégben pedig akár 3 métert is.

Koßagk szerint a lézeres fúró „reálisabbá teszi a jeges holdak felszín alatti kutatását, lehetővé téve a jég összetételének és sűrűségének nagy felbontású elemzését, javítva a hőtranszport és az óceánmélység modelljeit olyan égitesteken, mint az Europa és az Enceladus.”

A módszernek ugyanakkor vannak korlátai: ha a fúró kőzet- vagy porréteggel találkozik, amelyben nincs jég, a folyamat megáll. Ezért a kutatók hangsúlyozzák, hogy a lézeres fúrót más mérőműszerekkel, például radarral kell kombinálni, amelyek előre jelezhetik az akadályokat. Koßagk hozzátette: „Fontos, hogy a lézeres fúrót más mérőeszközökkel együtt használjuk. A radar képes belátni a jégbe, és azonosítani a nagyobb akadályokat, amelyeket a fúró aztán kikerülhet.”

A jövőben a rendszer miniatürizálása, a porleválasztó egység kifejlesztése és az űrbeli minősítési tesztek elvégzése a következő lépés. A kutatók szerint egy kompakt változat akár egy leszállóegység fedélzetén is eljuthat egy jeges holdra, hogy feltárja a felszín alatti titkokat.

Érdekesség, hogy a technológia a Földön is hasznos lehet: az Alpokban végzett terepi kísérletek során a lézeres fúró képes volt a hó sűrűségét mérni anélkül, hogy gödröt kellett volna ásni. Koßagk szerint drónra szerelve akár lavinaveszélyes lejtőkön is biztonságosan gyűjthet adatokat.