Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Lengyelország bekeményít, amivel már veszélyeztetik az EU-Kína vasúti áruforgalmat

Lengyelország bekeményít, amivel már veszélyeztetik az EU-Kína vasúti áruforgalmat

Lengyelország bekeményít, amivel már veszélyeztetik az EU-Kína vasúti áruforgalmat
Shutterstock

Egyre inkább középpontba kerül Lengyelország, mely az EU-Kína vasúti áruforgalmára is súlyos hatással lehet.

Bár Oroszország nagyszabású hadgyakorlata, a „Zapad” véget ért, Lengyelország nem enyhít az óvintézkedéseken: a varsói kormány határozatlan időre zárva tartja a belarusz határt, ezzel elvágva egy évi 25 milliárd euró értékű kereskedelmi ütőeret Kína és az Európai Unió között. A döntést eredetileg ideiglenes biztonsági lépésként hozták meg a hadgyakorlat idejére, ám mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy a nyitás nem várható a közeljövőben.

A cikk a videó után folytatódik

A lengyel kormány a határzárat azzal indokolta, hogy „a lengyel állampolgárok biztonsága” az elsődleges, és „a forgalom akkor áll helyre, ha a határ teljesen biztonságos lesz”. A lépés egy olyan időszakban született, amikor Oroszország drónrajjal sértette meg Lengyelország légterét, és az Egyesült Államok – Donald Trump elnök vezetésével – fokozódó nyomást gyakorol az EU-ra, hogy büntesse Kínát az ukrajnai orosz háborús erőfeszítések támogatása miatt.

A lezárás különösen érzékenyen érinti azt a vasúti folyosót, amin keresztül a Kína és az EU közötti vasúti áruforgalom 90 százaléka zajlik. 2024-ben ezen az útvonalon a szállított árumennyiség 10,6 százalékkal nőtt, az áru értéke pedig közel 85 százalékkal, elérve a 25,07 milliárd eurót.

Senki sem tudja, mi lesz

Artur Kalisiak, a Transport & Logistics Poland stratégiai projektekért felelős igazgatója szerint „a teljes határzár kulcsfontosságú probléma – nemcsak a szállítás és a logisztika, hanem az egész gazdaság számára”. Hozzátette, mintegy 10 ezer fehérorosz sofőr rekedt a határ két oldalán, akik nem tudnak visszatérni munkájukhoz vagy hazájukba. „Jelenleg minden teheráru blokkolva van, beleértve az időérzékeny szállítmányokat, mint a gyógyszerek és az élelmiszer. Lehet próbálkozni Litvánián vagy Lettországon keresztül, de az természetesen több időt és pénzt igényel. És még akkor sincs garancia arra, hogy ezek a határok nyitva maradnak” – figyelmeztetett.

Adam Szłapka kormányszóvivő megerősítette: „A belarusz határ lezárására vonatkozó döntés további értesítésig érvényben marad. A kérdésben további lépések még nem születtek.” – idézte a Politico.

A kínai külügyminiszter, Wang Yi hétfőn Varsóban tárgyalt Radosław Sikorski lengyel külügyminiszterrel. A találkozóról Paweł Wroński külügyi szóvivő elmondta: „Nagyon világosan kifejezésre jutott, hogy ebben a helyzetben a kereskedelem logikáját, ami számunkra is előnyös, felváltotta a biztonság logikája. Ezt Sikorski miniszter nagyon világosan kifejtette.”

Piotr Krawczyk, a Lengyel Külföldi Hírszerző Ügynökség korábbi vezetője szerint az Egyesült Államok „biztosan örül annak, hogy a fő szárazföldi kapu a kínai áruk előtt most egy ideig zárva van”, és támogatja, hogy Varsó ne siessen a nyitással.

Konrad Popławski, a Varsói Keleti Tanulmányok Központjának közgazdásza úgy véli, a lezárás főként Kína nyugati, tengerparttal nem rendelkező tartományait érinti, amelyek erősen függenek a vasúti összeköttetésektől. „Nem hatalmas kereskedelmi volumenről beszélünk – inkább egy folyamatos áramlásról, amely bizonyos iparágak számára fontos, de összességében nem kritikus” – mondta. A határnyitás időpontja továbbra is bizonytalan, a vállalkozások pedig egyelőre nem tudják, számíthatnak-e állami kompenzációra a kieső forgalom miatt.