Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Két géppel is majdnem összeütközött egy amerikai B-52-es bombázó

Két géppel is majdnem összeütközött egy amerikai B-52-es bombázó

Két géppel is majdnem összeütközött egy amerikai B-52-es bombázó
Shutterstock

Az ABC News beszámolója szerint az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) szerdán hozta nyilvánosságra előzetes jelentését a július 19-én történt incidensről, ami során egy B-52-es bombázó előbb egy utasszállítóval, majd röviddel később egy kisrepülővel került veszélyesen közel összeütközéshez Észak-Dakotában, a Minot repülőtér közelében.

A jelentés szerint a bombázó a North Dakota State Fair feletti áthúzását követően keresztezte a Delta Flight 3788 útvonalát, amelynek pilótája hirtelen, éles manőverrel tért ki. A fedélzeten tartózkodó egyik utas videóra vette, ahogy a pilóta a manőver után így szól: „Elnézést az agresszív manőverért. Meglepett a helyzet. Ez egyáltalán nem normális. Nem tudom, miért nem kaptunk előre figyelmeztetést.”

A cikk a videó után folytatódik

A Delta-járatot üzemeltető SkyWest pilótája elmondta, meglepetésére a bombázó „ott magasodott” a jobb oldalon, és az amerikai légierő is megerősítette, hogy a légiforgalmi irányítók nem figyelmeztették a B-52 személyzetét a közelben lévő utasszállítóra.

Kevesen tudták eddig, hogy alig egy perccel később a bombázó egy Piper típusú kisrepülővel is mindössze körülbelül egyharmad mérföldre haladt el, miközben visszatért a Minot légibázisra, ahol 26 B-52-es állomásozik.

Zavaros irányítás és késlekedő utasítások

Az NTSB szerint a Minot torony és a dél-dakotai Rapid City regionális FAA irányítóközpont közötti kommunikációban több zavaros utasítás is elhangzott. A helyi irányító minden parancs előtt engedélyt kért a regionális központtól, ami késleltethette az utasításokat. Jeff Guzzetti repülésbiztonsági tanácsadó, korábbi NTSB- és FAA-balesetvizsgáló úgy vélte: „Minden nagyon gyorsan történt egyszerre, és ez az irányító nem volt a helyzet magaslatán.”

A Delta és a Piper pilótáinak körözésre adott utasításai nem érkeztek elég hamar ahhoz, hogy biztonságos távolságban maradjanak a bombázótól. A Minot repülőtér napi 18-24 járatot kezel, de az incidens idején három gép közeledett egyszerre. A B-52 és a Delta külön irányból érkezett, a kisrepülő pedig szintén a térségben manőverezett. A Minot toronyban az incidens idején egyetlen irányító dolgozott, akit a Rapid City radaros központja segített.