Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
354,31 Ft
Euró
394,36 Ft
Font
473,64 Ft
Bitcoin
63,605 $

Lázár szerint „vasútfejlesztésre nincsen pénz”, Vitézy szerint viszont „pénz arra van, amire a kormány akarja”

Vitézy Dávid egy hosszas bejegyzésben részletezte, mi a probléma Lázár János újabb kijelentésével a fejlesztések és a pénz kapcsán.

...svg content...Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Belpolitika

Takács Petra

Szerkesztő

Vitézy Dávid egy, a Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében fejtegette, miért is lenne fontos, hogy egy vasút épüljön elsőként a budapesti Liszt Ferenc Repülőtérhez. A politikus emlékeztetett, Lázár János egy sajtótájékoztatón nemrég azt mondta, hogy a budapesti Liszt Ferenc Repülőtér bekötésére “az első számú prioritás az út megépítése”, mégis közölte:

„Ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz.” Soron kívül Október elején jelentős változás a Győr és Veszprém közötti vasútvonalon, pótlóbuszok járnak majd

Erre reagálva Vitézy Dávid leszögezte:

„Pénz arra van, amire a kormány akarja. És a helyes az lenne, ha elsőként vasutat építenénk a reptérre, nem gyorsforgalmi utat. Lázár tárcája ma mégis inkább közzétette a repülőtéri gyorsforgalmi 2×2 sávra bővítésének látványterveit.”

Vitézy rámutatott, ezzel két probléma is van:

„A kötöttpálya fontosabb és sürgetőbb. A reptéri út megújításának tervezésén magam is dolgoztam, nem ördögtől való rendbe tenni ott a tarthatatlan állapotokat, de ez a feladat másodlagos ahhoz képest, hogy Európában lassan egyedülállóvá válik a budapesti repülőtér azáltal, hogy nincs és nem is épül kötöttpályás kapcsolat.
Bukarestben és Szófiában már megépült, Prágában épül, Varsóban és Bécsben rég működik. Nálunk a reptéri vasúti fővonali bekötésre a tervek készen vannak, az építési engedélyek hatályosak, holnap lehetne építkezni – ehelyett megint a vasútfejlesztés áll és ki tudja mire vár, miközben ahogy vidéken az autópályákkal, Budapesten is csak közúti fejlesztésben gondolkodik a Kormány.”

Második problémaként Vitézy azt emelte ki, hogy ha nem vasút, hanem út valósulna meg, azzal csak tovább rontanák a helyzetet autóforgalom szempontjából:

„A gyorsforgalmi utat ma több mint 95%-ban nem a reptéri forgalom használja, hanem a 4-es út agglomerációs autóforgalma Vecsés, Monor és az M0 felől. Éppen ezért, ha a mai 2×1-ről 2×2 sávosra bővítjük ezt az utat, csak további ingázó autóforgalmat vonzunk Budapestre – miközben a város így is túl van terhelve. Már csak ezért is igaz az: a vasút fejlesztése elsődleges. Ha a kész tervek szerinti az átmenő vasúti fővonal megépülne a reptéren át, akkor a meglévő mai 100a fővonalon az S50-es elővárosi vonatok 15 percre sűríthetők lennének, ezáltal az agglomerációs ingázók számára is versenyképesebb lenne a vasút. Viszont, ha a vasutat nem fejlesztjük és 2×2 sávon jöhet be a forgalom, akkor ez a belvárost, az Üllői utat fogja túlterhelni, még több autó jön be az agglomerációból a fővárosba.
Éppen ezt tudva a BFK-ban a reptéri gyorsforgalmi út fejlesztése kapcsán mindig is azt mondtuk: csak akkor szabad ezt a kapacitásbővítést megcsinálni, ha megépült addigra a Galvani híd és a Határ útnál egy külső körút átveszi ezt a terhet, és így például a reptérről Buda felé irányuló forgalmat a belváros elkerülésével vezeti át a Dunán, ezzel még a Rákóczi hidat is tehermentesítve. A Galvani híd fejlesztését viszont Karácsony Gergelyék peres úton megakadályozták, Lázár János így pedig kéjes vigyorral húzta ki ezt a fejlesztést is. Márpedig, ha nincs híd és nincs körút, egy sugárirányú főútvonal 2×1-ről 2×2 sávra bővítése csak a belvárosba szív be több autót az agglomerációból, ez pedig Budapest számára a legkevésbé sem kívánatos.”

Hosszas bejegyzését azzal zárta, úgy véli, Budapest és az ország, de még a repülőtér érdeke is az, hogy a vasút épüljön elsőként, kiemelve, hogy „nem ínai luxusvonat, hanem a vasúti hálózatba integrált tömegközlekedési megoldás”. Vitézy rámutatott, azt a közpénzt, amit a kormány a gyorsforgalmi útra akarna költeni, inkább vasútra kell költeni, ráadásul mivel a tervek is készen vannak, akár már „holnap építhetik”.