Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Lázár János szerint jelentős fejlesztésekre lenne szükség, mégsem valószínű az új vonatok beszerzése 2026 előtt

Elismerte, hogy komoly változtatásokra lenne szükség már egy ideje a vasút esetében, ugyanakkor azt is közölte, hogy a megoldásra még többet kell várni.

Lázár János szerint jelentős fejlesztésekre lenne szükség, mégsem valószínű az új vonatok beszerzése 2026 előttFotó: MTI/Kovács Tamás
Gazdaság

Takács Petra

Szerkesztő

Kedden a parlament gazdasági bizottsága meghallgatta Lázár János építési és közlekedési minisztert, miután az elmúlt év során a minisztériumához tartozó területeken, különösen a vasútnál, számos rendszerszintű probléma került felszínre: a kormány 2023-ban tíz mellékvonalat zárt be jármű- és munkaerőhiányra hivatkozva, míg a MÁV járatai rekordot döntöttek, összesen 5 év és 8 hónap késéssel.

A 2024-es év sem alakult jobban az állami vasúttársaságnál; a MÁV rendszeresen a hírekben szerepelt a jelentős késések, meghibásodások és üzemzavarok miatt. A témát napirenden tartotta Magyar Péter is, aki személyesen is elhívta Lázárt egy vonatozásra.
Az októberben nyilvánosságra hozott költségvetési tervezet alapján a következő évtizedben a kormány mindössze 4000 milliárd forintot szán a vasútra, ami jóval kevesebb, mint a közúthálózat fejlesztésére szánt 15 700 milliárd forint. Ebből a keretből várhatóan csak a meglévő pályák felújítása és esetleg járműbeszerzés finanszírozható. A HÉV-vonalak korszerűsítése és a járműpark cseréje nem szerepel a tervek között.

Új vonatok 2026 előtt biztosan nem várhatóak

Lázár beszámolója szerint a személyszállítást kiszolgáló 6600 kilométernyi vasúti pályából mintegy 3300 kilométeren sebességkorlátozás van érvényben, ami azt jelzi, hogy jelentős fejlesztésekre van szükség. A miniszter úgy véli, hogy a vasút kiemelt szerepet kapott Budapest és környékének közlekedésében, és a kedvezményes jegyek, bérletek miatt országosan is növekedett a vasúti utasforgalom. Lázár szerint a vasút fejlesztése mindenképpen indokolt.

Mint ismert, idén az állam többségi tulajdont szerzett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt.-ben, a cél pedig, hogy 2025-től a vállalat vegyen részt a nyugati régió vasúti szolgáltatásaiban. A miniszter védelmébe vette a kormány prioritásait, rámutatva, hogy az úthálózat fejlesztése elsőbbséget élvez a kötött pályás közlekedéssel szemben, és 2010 óta 5500 milliárdot költöttek autópálya-fejlesztésekre, míg a vasúti beruházásokra csak 1400 milliárdot.

Lázár ismertette a közlekedési fejlesztések ötpontos akciótervét is, mely napi háromszori közlekedési lehetőséget biztosítana minden lakosnak a lakóhelye és a járásközpontja között. Ennek megvalósítását állami szolgáltatások vagy piaci szereplők bevonásával képzelik el.

Lázár elmondta, hogy a kormány 1700 milliárd forintos járműbeszerzési tervet fontolgat, mely az elöregedett járműpark lecserélését célozná meg, de a finanszírozás még kérdéses. Az állam inkább az állami finanszírozás irányába hajlik, és az új járművek beszerzése legkorábban 2026-ra várható. Emellett felvetette, hogy érdemes lenne újragondolni a hazai vasúti járműgyártás beindítását.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal kapcsán Lázár elmondta, hogy a kínai kivitelezők jól haladnak, és a beépített technológia olyan színvonalat képvisel, mely Európában egyedülálló. A HÉV korszerűsítése is szóba került, s Lázár kifejtette, hogy az EU által biztosított 1200 milliárd forintot szeretnék a HÉV öt vonalának fejlesztésére fordítani.

Ennek ellenére a projektek uniós források késése miatt elhúzódhatnak. A csepeli, a ráckevei és a szentendrei vonal felújítását 2029-re, míg a gödöllői és a csömöri vonal modernizálását 2030-ra tervezik befejezni. A tervekben 54 új HÉV szerelvény beszerzése is szerepel, melyre közbeszerzési pályázatot írnak ki az év végéig.