Rendkívül súlyos büntetést is kaphat, aki kiskorúnak ad el dohányárút
Immár több mint tíz éve hatályba lépett a trafiktörvény, amelyet most tovább szigorítana Lázár János, ám a törvényjavaslatot nem a kormány nevében nyújtotta be.
Korábban megírtuk, az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya szerint továbbra is nagyon nagy problémát jelent a 18 éven aluliak dohánytermékekkel történő kiszolgálása, ezért szigorítások várhatók a trafikok működésében. Hogy ezek hatálybalépése mikor várható, arra egyelőre nem tudtak választ adni, azt azonban elárulták, hogy a hasonló szabályszegéseket sokkal magasabb bírsággal szankcionálják a jövőben, melyet működési felfüggesztés is követ.
Az Index most arról ír, a Lázár János építési és közlekedési miniszter által kedden benyújtott javaslat tovább szigorítaná a kiskorúaknak cigit eladó boltosok büntetését: az első vétség esetén legalább egymillió forint a büntetés, utána minden újabb eset után legalább az előző 150%-a, de legfeljebb 10 millió forint. Ráadásul nem pályázhat új trafikengedélyért olyan, aki a megelőző tíz évben bizonyítottan kiskorúaknak adott el dohányterméket.
A miniszter a javaslat indoklásában úgy fogalmaz: „A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása érdekében szükséges a fiatalkorúak dohánytermékkel való kiszolgálásának szigorú szankcionálása, így a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek jogsértő magatartásával szembeni minél hatékonyabb fellépés érdekében szükséges az ilyen típusú jogsértések elkövetéséhez kapcsolódó jogkövetkezmények jelentős szigorítása”.
A lap megjegyzi, Lázár János mostani szigorítása azért is kelthet meglepetést sokakban, mert azt, hogy kevesebb fiatal dohányzik ma Magyarországon, mint egy évtizeddel ezelőtt, sokan éppen a trafiktörvényben látják. Biró Marcell, a dohányipar felügyeletét is ellátó Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke nemrég arról számolt be, hogy a törvény bevezetése óta a rendszeresen dohányzó 18 éven aluliak száma a felére csökkent hazánkban.
Az nem biztos, hogy ezért, mindenesetre tény: a legújabb szigorítási javaslatot az építési és közlekedési miniszter nem a kormány nevében nyújtotta be, hanem egyéni képviselői indítványként. Az Index szerint ebből arra lehet következtetni, hogy a kormányon belül sincs teljes támogatottsága a javasolt kemény büntetéseknek.