Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
367,69 Ft
Euró
393,73 Ft
Font
457,51 Ft
Bitcoin
66,506 $

Kutatás: kiderült, mi számít túl soknak, ha ülőmunkáról van szó

Az ülőmunka káros az egészségre, de mit tehetnek azok, akik irodában dolgoznak? Erre is van válasz.

Fotó: Unsplash
Orvostudomány

Koós Alexandra

Szerkesztő

A technológia fejlődése sok szempontból megkönnyíti az életünket, ám sajnos az is tény, hogy az ülőmunka következtében egyre többen küzdenek egészségügyi gondokkal. A San Diego-i Kaliforniai Egyetem (UCSD) új tanulmánya megerősítette a korábbi kutatások tanulságát, tehát azt, hogy az ülőmunka káros az egészségre. Mint kiderült, a kutatás során 5856 – 63 és 99 év közötti – női résztvevőt arra kértek, hogy hét napig viseljenek aktivitásmérőt a csípőjükön.

A kutatók ezután egy évtizedig követték őket, amely idő alatt 1733 résztvevő hunyt el. Az aktivitásmérő eszköz adatainak elemzéséhez pedig a mesterséges intelligenciát is bevetették, így fény derült rá, mennyi ideig ülnek a résztvevők, majd ezt összefüggésbe hozták a halálozás kockázatával. Az adatok alapján a napi 11 óránál többet ülő résztvevőknél 57%-kal nagyobb volt a halálozás kockázata a vizsgálati időszak alatt, mint azoknál, akik napi kilenc és fél óránál kevesebbet ültek. Soron kívül Négy családi házat ürítettek ki egy világháborús robbanóeszköz miatt Gödöllőn

Egyúttal adódik a kérdés, a rendszeres testmozgás vajon megszünteti-e a túl sok ülés következtében fellépő egészségügyi kockázatokat. A rossz hír, hogy az UCSD kutatása szerint nem: a korai halálozás veszélye még nagyobb mennyiségű testmozgás esetén is fennáll. Egy 2019-es tanulmány megállapította, hogy a nagyobb mennyiségű testmozgás nem csökkenti az olyan betegségek kialakulásának kockázatát sem, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegség vagy a szélütés.

Van, ami segíthet

Míg egy ausztrál tanulmány arra jutott, hogy a napi 9000-10500 lépés megtétele csökkenti a korai halálozás kockázatát még azoknál is, akik sokat ülnek. De mégis mi állhat az ellentmondásos eredmények mögött? Talán az, hogy az UCSD-vizsgálatban a csípőn, az ausztrál vizsgálatban pedig a csuklón hordták az aktivitásmérőket, ami az ülésidő eltérő becsléséhez vezethet – írja a 24.hu a Science Alert cikkére hivatkozva.

Míg arra a kérdésre, hogy számít túl sok ülésnek, az UCSD azt a választ adta: napi 11 óránál kell meghúzni a határt, bár más kutatások szerint már napi hét óra is túl sok. Abban azonban minden kutató egyetért, hogy nem szabad 30 percnél tovább ülni egyhuzamban, mivel ez növelheti a vércukorszintet és a vérnyomást. Végül arra vonatkozóan, mit tehetnek egészségükért azok, akik irodai munkát végeznek, a cikkben az állítható magasságú asztalok használatát és a 20-30 percenkénti testmozgást (miután felálltunk, végezzünk nyújtó gyakorlatokat, kis karmozgásokat legalább két percig) ajánlják.

Korábban arról is beszámoltunk, hogy meglepő nemek közötti különbséget fedtek fel a testmozgás terén egy új kutatásban: ezen a téren a nők állnak úgymond „nyerésre” a nemek közti képzeletbeli versenyben. De azt is megírtuk, hogy a szív egészségi állapota szintén fontos szerepet játszik a várható élettartam előrejelzésében, s kis odafigyeléssel bárki hatékonyan javíthat szíve egészségén. Ha pedig valakinek gyakran fáj a háta, íme hat tipp, mely enyhítheti a fájdalmát.