Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
354,16 Ft
Euró
394,02 Ft
Font
467,74 Ft
Bitcoin
58,143 $

Kutatás: ekkora az esélye annak, hogy valaki repülőgép-szerencsétlenségben meghaljon

A balesetek aránya függ attól, hogy az emberek melyik országból és melyikbe repülnek: a kutatók ezért a világszerte rögzített repülésbiztonsági adatok alapján 3 kockázati csoportba osztották az országokat.

...svg content...Fotó: Unsplash
Külföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A repülőutak ma biztonságosabbak, mint bármikor korábban: egy a 13,7 millióhoz az esélye annak, hogy egy utas bárhol a világon életét veszíti egy repülőgép-szerencsétlenségben – derül ki egy tanulmányból. A beszámoló szerint az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói a 2018 és 2022 között légi úton utazók és a légi balesetekben regisztrált halálesetek számáról szóló globális adatokat elemezték, amely által arra a megállapításra jutottak, hogy évről évre átlagosan 7%-kal csökkent a repülőgép-balesetekben életüket vesztő emberek száma.

Ezek az eredmények 1968-ban elkezdődött „folyamatos javulás” mintáját követik, akkor ugyanis a halálos áldozatok száma évente átlagosan 7,5%-kal csökkent – annak ellenére, hogy folyamatosan nőtt a felszállások száma. A Magyar Nemzet az Euronews-ra hivatkozva azt írja, a tanulmányt azután készítették el, hogy az amerikai Boeing repülőgépgyártó vállalat számos műszaki problémával szembesült, amelyek miatt a vállalat kénytelen volt leállítani a 777-9-es típus tesztrepüléseit. Emlékezetes eset volt, amikor első futómű nélkül szállt le egy Boeing 767-es Isztambulban, miután az említett alkatrész nem működött, s a repülőgép orral a kifutópályának csapódott. Soron kívül Lassan, de biztosan naposra fordul a borongós időjárás kedden, csak elszórtan lehetnek záporok

Majd a vállalat bejelentette, hogy újratervezi 737-es típusú repülőgépeit, ennek hátterében pedig főként az Alaska Airlines januári esete áll, amikor egy ilyen típusú gép oldalsó panelje leszakadt repülés közben. Ez az eset csak egy volt a számos minőségi probléma közül, amelyek a vállalatot az elmúlt időszakban sújtották. Mindemellett arról is beszámoltunk, hogy visszatért a Földre a Boeing Starliner, csak épp űrhajósok nélkül és hónapokkal később a tervezettnél. Az űrhajósok ugyanis csak februárban térnek vissza a Földre a SpaceX Dragon űrhajójának fedélzetén. Az ezzel kapcsolatos részletekre ebben a korábbi cikkünkben tértünk ki.

De visszatérve a tanulmányra: a szakértők arra jutottak, hogy a halálos légi balesetek aránya 36%-kal magasabb egyes országokban. A legalacsonyabb kockázatú, az 1-es szintű csoport, amelybe az Európai Unió, Ausztrália, Kanada, Kína, Izrael, Japán, Kanada, Montenegró, Új-Zéland, Norvégia, Svájc, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok tartozik. A 2. szintű, azaz közepes kockázatú csoportba tartozó országok: Bahrein, Bosznia, Brazília, Brunei, Chile, Hongkong, India, Jordánia, Katar, Kuvait, Kuvait, Malajzia, Mexikó, Fülöp-szigetek, Szingapúr, Dél-Afrika, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, Törökország, Dél-Afrika, Tajvan, Thaiföld, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek.

A világ többi része a 3. szintet képviseli, vagyis a magas kockázatú csoportba sorolható. Az első két szint esetében a halálozás kockázata az utasok számát tekintve egy a nyolcvanmillióhoz – derül ki a tanulmányból. Ezekben az országokban él a világ nyolcmilliárd lakosának több mint fele. „Ilyen arány mellett egy átlagos utas 220 000 éven keresztül mindennap véletlenszerűen választhatna egy járatot, mielőtt halálos baleset áldozatává válna” – írják a jelentésben. A tanulmány továbbá arra következtetett: a halálozás kockázata mintegy 36%-kal magasabb a 3-as szintű országok esetében, de a halálesetek száma ott is csökken.