Kutatók rájöhettek, mi lehet a kulcs a nagyobb hatótávú villanyautókhoz
Egészen figyelemreméltó, amit a szakértők elértek. Kutatásukról az Advanced Science című folyóiratban számoltak be.
A benzinesről elektromos autóra történő átállás egyik legnagyobb problémája a hatótávolság, jelenleg ugyanis a prémium modellek sem képesek 6-700 kilométernél hosszabb távot megtenni egyetlen töltéssel. Dél-koreai kutatók azonban rájöhettek, hogyan lehet átlépni az 1000 kilométeres lélektani határt – számolt be a 24.hu az IFLScience cikke nyomán. Mint írják, a most futó elektromos autók akkumulátorának egyik alapja a szilícium.
Annak pedig megvan az a bosszantó tulajdonsága, hogy töltés közben kitágul: az elemek a töltési folyamat során akár háromszorosukra is megdagadhatnak, mielőtt visszazsugorodnának. Emiatt nagyrészt nanorészecskeként használják az elemet, amelynek előállítása sokkal összetettebb folyamat, és sokkal költségesebb is – jegyzik meg. A dél-koreai Pohang Tudományos és Technológiai Egyetem kutatói azonban úgy határoztak:
Körülbelül ezerszer nagyobb, nano helyett mikrorészecskéken dolgoznak. A cikk szerint ezeket könnyebb és olcsóbb előállítani, s az energiasűrűségük is nagyobb, viszont a részecske tágulása már komoly problémát okozhat. Ám a kutatóknak sikerült megtalálniuk a megoldást: gél-polimer elektrolitot alkalmaztak, amely a töltési folyamat során képes deformálódni a szilícium változó méretével párhuzamosan.
Ez önmagában nem volt elég, ezért kovalens kötést hoztak létre a kettő között, ami nagyobb stabilitást biztosított, miközben a tágulás hatásairól is gondoskodott – magyarázzák. A kutatás szerint az akkumulátor teljesítménye stabil volt, és a hagyományos lítium-ion akkumulátorokéhoz hasonló tulajdonságokat mutatott, az energiasűrűség további 40%-os javulása mellett. A csapat szerint egy ilyen akkumulátor gyártási folyamata annyira egyszerű, hogy a megközelítés akár az azonnali alkalmazásra is kész lehet.
Korábban azt is megírtuk, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártó konszernjének számító Stellantis csoport Magyarországra helyezi elektromobilitási stratégiájának kulcselemét. Mindezt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hozzátéve, hogy a 45 milliárd forintos beruházás nyomán biztossá válik a szentgotthárdi Opel-gyár jövője. Mindemellett arról is beszámoltunk, mi lehet az oka annak, hogy az autótolvajok igyekeznek elkerülni a villanyautókat.