Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Közvélemény-kutatás: elégedetlenek a magyarok a vasút helyzetével

A Publicus Intézet felmérése szerint a magyarok többsége kritikusan vélekedik a hazai vasúti közlekedés állapotáról és fejlesztéséről.

...svg content...Fotó: Retró festésû M41-es Csörgõ dízelmozdony vontatta személyvonat halad a MÁV balatoni retró hétvégéjén Vonyrcvashegynél 2024. július 6-án. MTI/Máthé Zoltán
Belföld

Kiss László

Szerkesztő

Népszava megbízásából végzett kutatás rávilágított, hogy a lakosság jelentős része elégedetlen a magyar vasút jelenlegi helyzetével, a megkérdezettek több mint kétharmada ráadásul nem tartja elfogadhatónak azt az érvelést, miszerint a vasút problémái egy 30 éves lemaradásból erednek.

A felmérés során a válaszadók 77 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt 14 évben nem fordítottak elegendő forrást a vasúti infrastruktúra fejlesztésére. Ez az arány még a kormánypárti szavazók körében is jelentős, bár esetükben a vélemények megoszlanak, körükben 40 százalék volt elégedetlen a vasútra fordított összegekkel, míg 29 százalék megfelelőnek találta azokat. Soron kívül Változékony idő vár ránk pénteken, havas esőre is van kilátás

Az elégedetlenség okai között a résztvevők közel fele a pályák és a vonatok rossz állapotát jelölte meg fő problémaként. A válaszadók mintegy harmada a közlekedéspolitikát hibáztatta, míg 6 százalék a MÁV vezetését tette felelőssé a kialakult helyzetért.

30 év hátrányunk van

A kutatás kitért a vasúti közlekedés biztonságának megítélésére is. A megkérdezettek valamivel több mint fele, 53 százaléka tartja biztonságosnak a hazai vasúti közlekedést, amely arány összefüggésbe hozható a közelmúltban történt vasúti balesetekkel, köztük a Keleti pályaudvarnál bekövetkezett kisiklással.

A felmérés rámutatott arra is, hogy a kormányzati kommunikáció, amely a problémákat a múltbeli lemaradással magyarázza, nem talál széles körű elfogadásra. Lázár János építési és közlekedési miniszter korábbi nyilatkozata, miszerint „30 év hátrányunk van, de nekiállunk” a vasút megújításának, a válaszadók többségét nem győzte meg.

A MÁV új vezérigazgatója, Hegyi Zsolt korábban jelezte, hogy a következő 5-8 évben legalább 1500 milliárd forintra lenne szükség a teljes vasúti járműpark modernizálásához, amely összeg erőteljesen jelzi a fejlesztések nagyságrendjét és a feladat komplexitását.