Megállíthatatlanul terjeszkednek a kínai elektromos autógyártók
Jelentős térhódításnak lehetünk szemtanúi a nemzetközi autópiacon, ahol a kínai elektromos járművek gyártói a védővámok ellenére is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a globális értékesítésből.
Miközben Észak-Amerika és az Európai Unió magas vámtarifákkal igyekszik korlátozni a kínai elektromos járművek beáramlását, a távol-keleti gyártók sikeresen találnak új piacokat világszerte. Különösen Afrikában és Dél-Amerikában mutatkozik jelentős növekedés, ahol például a dél-afrikai piacon már az összértékesítés tíz százalékát teszik ki a kínai elektromos járművek, ami ötszörös emelkedést jelent 2019-hez képest.
Chilében még ennél is meggyőzőbb a kínai dominancia, ahol az elektromos autók piacának harmadát uralják már évek óta a közép-birodalmi gyártók termékei. Az EU-n kívüli európai területeken is jelentős sikereket könyvelhetnek el, amit jól példáz Törökország esete, ahol 2022-ben még gyakorlatilag nem volt jelenlétük, mára viszont nyolc százalékos részesedést szereztek.
Szakértői előrejelzések szerint 2030-ra a globális elektromosautó-értékesítés 13 százalékát tehetik ki a kínai járművek a jelenlegi három százalékkal szemben, ami Kína belső piacát nem számítva is jelentős növekedést vetít előre. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a kínai belföldi piaccal együtt ez az arány várhatóan elérheti a 33 százalékot is.
Dél-amerikai terjeszkedés
Különösen látványos a kínai márkák térnyerése Dél-Amerikában, ahol például Brazíliában a BYD és a Great Wall olyan helyeken létesít gyártóüzemeket, ahol korábban a Ford és a Daimler működött. A helyi fogyasztók elsősorban a kedvező ár-érték arányt értékelik a kínai járművekben, bár az alkatrészellátás és a szervizhálózat hiányosságai még okoznak némi fejfájást.
NE HAGYD KI
Thaiföldön még erőteljesebb a kínai dominancia, ahol az elektromos járművek adókedvezményének és állami támogatásának köszönhetően tavaly már 74 százalékos piaci részesedést értek el a kínai márkák. Ez olyan mértékű versenyhátrányt jelent a japán gyártóknak, hogy például a Toyota fokozatosan kivonul a thai termelésből.
Nyugati reakciók
A globális autóipari szereplők különböző stratégiákkal reagálnak a kínai térnyerésre. A Ford és a General Motors felismerve a versenyhelyzet súlyosságát, együttműködésre törekszik a kínai gyártókkal. Hasonló utat választott a Stellantis konszern is, amely már most is kooperál kínai partnerekkel az európai piacon, és tervezi jelenlétének kiterjesztését a Közel-Keletre, valamint Dél-Amerikára is.