Kérdéses, hogyan alakulhat a karácsony Magyarországon koronavírus-járvány idején
Egyelőre rengeteg bizonytalanság van a kiskereskedelmekben, hogy milyen behatással lehet a pandémia az idei bevásárlószezonra.
Egyelőre rengeteg bizonytalanság van a kiskereskedelmekben, hogy milyen behatással lehet a pandémia az idei bevásárlószezonra.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az InfoRádiónak adott interjúban elmondta, habár a novemberi Black Friday-időszak a bevásárlóközpontok és szupermarketek szempontjából a legerősebbnek számít évről évre, idén a járvány teljesen felforgathatja a piacot.
Amíg a KSH kimutatása szerint a webáruházi értékesítés 30-40 százalékos bővülést mutatott az elmúlt években, addig 2020-ra ez jelentősen megerősödött. Január-február tájékán minden a normális ütemben zajlott, majd márciusban 50 százalékkal emelkedett az online forgalom, ezután áprilisban és májusban is 50 százalékos növekedést tapasztaltak.
Igaz, hogy júliusban és augusztusban már csak 30-20 százalékos növekedést könyvelhettek el, ez viszont még így is jó eredménynek mondható, viszont látszik, hogy a vásárlók is óvatosabbakká váltak, így nem biztos, hogy a második járványhullám miatt javuló tendenciák jöhetnének létre.
Vámos hozzátette, a hagyományos üzleteknél decemberben szokott berobbanni a költekezés, az idei karácsonykor azonban senki sem tudja megmondani, miként alakulhat a piac. Továbbra is fontos lesz betartani a maszkviseléssel kapcsolatos szabályokat, ellenkező esetben szigorúbb fellépésre számíthatnak a vevők.
A Black Friday és a karácsonyi szezonban lehet némi forgalombővülés, viszont a gazdasági problémák miatt egyáltalán nem biztos, hogy mindenki megengedheti magának a nagyobb pénzösszegek elköltését, így ez megérződhet majd a kereskedők bevételein is.
„Óvatosan fogalmazva, felfutás lesz, a rekordok azonban teljesen bizonytalanok” – mondta Vámos.