Kevesebb termék és magasabb árak várnak ránk karácsonykor
Idén karácsonykor fogjuk igazán megtapasztalni, hogy milyen negatív hatást hozott a globális gazdaságnak a koronavírus-járvány.
Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója a Népszavának nyilatkozva fejtette ki, hogy számos népszerű termékkategóriában várhatóan szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani az idei karácsonyi szezonban.
Meglátása szerint ez főként a pandémia továbbgyűrűző, egész világgazdaságot érintő hatásainak köszönhető, mint a gyártási kapacitások szűkülése és a szállítmányozási, logisztikai problémák. Ezek miatt ugyanis számos termék kisebb számban és lassabban jut majd el Európába.
Madar kitért arra is, hogy a globális chiphiány ugyanazt a tendenciát rajzolta ki a szórakoztatóelektronikai termékek és az autóipar terén: a drágább termékekre tartogatják a chipeket, mert ezeket nagyobb haszonnal lehet eladni.
Madar szerint erre rakódik még rá a forint/euró árfolyamának romló tendenciája, mert így egyes elektronikai termékek, mint telefonok és lapotok esetében 20-30 százalékkal kell akár többet fizetni a karácsonyi időszakban.
A vezető tanácsadó szerint az idei Black Friday sem lesz olyan léptékű, mint a korábbiakban, ugyanis a kereskedők csak olyan termékekre fognak merni akciókat hirdetni, amelyek már most készleten vannak, ez pedig egy szűkebb és drágább termékkör.
A GKI Digital belső felmérése viszont azt mutatja, hogy a legnépszerűbb termékeknek a szórakoztatóelektronikai eszközök tekinthetők, amelyeket a ruházati termékek és a játékok követnek, utóbbinál pedig már érezni lehet majd a szállítmányozási gondok hatásait.
Madar szerint a bútoroknál és az egyéb lakásfelszerelési termékeknél is érezhető lesz a kínálat szűkülése, viszont üres polcokra nem érdemes számítani. Ez pedig elsősorban azokat fogja érinteni érzékenyen, akiknek egyébként is szűkebb a pénztárcája.
Madar hangsúlyozta, hogy a vásárlói kedv jelenleg érezhetően erőteljesebb, mint a tavalyi év során, így az ünnepi szezonban várhatóan többet fognak költekezni a vásárlók. Ebben benne van a drágulás is, de a vevők is alapvetően nagyobb költségekkel számolnak.
Madar Norbert kitért arra is, hogy a nyugdíjprémium, valamint a családi SZJA-visszatérítés várhatóan nagyobbra fogja nyitni a pénztárcákat, előbbi pedig már novemberre meg is fog érkezni. Az áruhiteleket is ezért bátrabban fogják megvenni az emberek, valamint hamarabb fognak a megtakarításaikhoz is hozzányúlni.