Százmilliós kárt okoztak a rongálók tavaly a MÁV-Volán-csoport járműveiben
Múlt évben egy olyan személyt is elfogtak, aki 2,4 millió forintos kárt okozott a MÁV-START 17 kocsijának megrongálásával.
Évente több mint 100 millió forint kárt okoznak a rongálók MÁV-Volán-csoport járműveiben – tudatta a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága a vasúttársaság honlapján. Fontos tudni, hogy a vonatok, Volánbuszok és HÉV-ek megrongálása is bűncselekménynek minősül. Az elkövetett károkozások nemcsak az utasok környezetét, körülményeit teszik láthatóan rosszabbá, de fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben, hiszen a sérült járműveket a helyreállítás idejére ki kell venni a forgalomból. A rendőrséggel közösen pedig azon dolgoznak, hogy a tetteseket mielőbb elfogják, ebben a fedélzeti kamerák felvételei is sokat segítenek.
Mint írják, tavaly egy olyan személyt is elfogtak, aki 2,4 millió forintos kárt okozott a MÁV-START 17 kocsijának megrongálásával. Hozzáteszik, 2023-ban összesen 153 graffitis rongálás történt, ez 12 millió forint költséget jelentett, csak a vonatok külső felületét tekintve összesen több mint 2500 négyzetmétert kellett letakarítani. További probléma a belső alkatrészek eltulajdonítása, illetve a jegykiadó automaták rongálása, amelyek – az okozott kár mértékétől függően – nemcsak kártérítési kötelezettséget, hanem akár szabadságvesztést is vonhatnak maguk után. Ha pedig a megrongált járművek nem állhatnak forgalomba, az járműhiányt, járatkimaradásokat, zsúfoltságot, késéseket okozhat, ezt pedig az utasok szenvedik el – emelik ki.
A MÁV-START vonatai tekintetében tavaly 157 lopásról és rongálásról érkezett jelzés, összesen több mint 83 millió forintos kárértékben, de a járművekből eltulajdonított vezetékek is kiemelkedően nagy problémát okoznak. Ezt követően a közlemény azzal folytatódik: a MÁV-HÉV hálózatán és motorvonatain is jelentős, évente több millió forintos kárt jelentenek a rongálások, s a legtöbb esemény a H7-es, csepeli vonalon következik be. Jellemzően az ablakokat rongálják meg, karcolják össze vagy törik be, de az utastérben a paravánok sérülése és a jegykezelő készülékek leszerelése is gyakran előfordul.
A Volánbusznál a leggyakoribb károk közé tartozik az ülések összefirkálása, idegen anyaggal (rágó, folyadék) beszennyezése, a kárpit felhasítása, ilyen esetek sajnos hetente öt-hat alkalommal is előfordulnak. Csak az ülések újrakárpitozása éves szinten 13-14 millió forintba kerül – hangsúlyozza a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága. Egyes esetekben az autóbuszon kialakult szóváltás vagy fizikai atrocitás részeként rongálják meg járműveket: idén már előfordult, hogy ittas személy hirtelen felindulásból ütni kezdte az első ajtó üvegét, aminek következtében az üveg berepedt, másik alkalommal két utas dulakodás közben betörte a hátsó ajtó üvegét, de előfordult, hogy minden előzmény nélkül téglát dobtak az autóbusz szélvédőjének, ami berepedt.
Máskor üzemanyaglopással összefüggésben tesznek kárt a buszban, megrongálják az üzemanyag-betöltő ajtaját, vagy a tartály zárját feszítik fel. Egy autóbusz értéke 75-100 millió forint, a rongálás helyreállítása pedig nemcsak komoly összegeket emészt fel, de a javítás ideje alatt az adott busz nem tud dolgozni, és előfordulhat, hogy csak korosabb járművel tudják helyettesíteni – áll a közleményben. Ezért a MÁV-Volán-csoport arra kéri utasait, hogy a saját és utastársaik érdekében figyeljenek oda környezetünkre, a rongálásokkal az anyagi kár mellett rontja az utazási élményt, és fennakadásokat okozhat a közlekedésben.