Jön a próbajogosítvány és a digitális vezetői engedély
Fiataloknak szóló úgynevezett „kezdőjogosítvány” bevezetését eredményezheti a közlekedésbiztonság javítását megcélzó európai uniós csomag. De más is napirendi ponton van.
„Vision Zero” címmel tűzte ki a 2050-re elérendő célját az Európai Unió, hogy amennyire lehetséges, a nullához közelítsék Európában a halálos közeledési balesetek számát. E közlekedésbiztonsági célhoz új szabályokat is rendelnek az európai jogalkotók, amelynek keretében kiemelten foglalkoznak:
- a fiatal sofőrökkel,
- az alkoholos és módosult tudatállapotban vezetés elleni fellépéssel,
- és a szabályszegők büntetésének határokon átívelő, szigorodó behajtásával.
Az Index a HVG-re hivatkozva azt írja, a múlt héten az Európai Parlament közlekedési bizottsága szavazott a határokon túli információkról és a módosult tudatállapotban lévő sofőrök járművezetéstől való eltiltásáról is. A szavazást az aktuális plenáris ülés előzte meg, s az Európai Parlament várhatóan a jövő év első negyedében véglegesítheti döntését a csomagról történő megállapodásról.
A döntéshozók céljai között szerepel a közúti közlekedés biztonságossá tétele, a vezetői engedélyek korszerűsítése, továbbá a közlekedési szabályok megkönnyítése itthon és a határon túl is. Kiemelik, van mit javítani a statisztikákon, hiszen az EU útjain évente több mint 20 ezer ember lesz halálos baleset áldozata.
A francia zöldpárti Karima Delli, a téma EP-s jelentéstevője a szakbizottsági szavazást követően úgy fogalmazott: „Szándékunk, hogy 2050-re megcélozzuk a nulla közúti halálesetet, és hatékonyabb rendszert hozzunk létre a kezdő járművezetők balesetekkel szembeni védelmére”.