A járműbalesetek mintegy 20 százalékát a fáradtság okozza
Mégsem történt előrelépés az utóbbi két évtizedben azt illetően, hogy csökkenjen ez a szám, így a szakemberek arra voltak kíváncsiak, lehet-e ezen változtatni.
A Nature and Science of Sleep tudományos szaklapban megjelent tanulmány szerint az elmúlt 20 évben jelentősen csökkent az alkohol okozta balesetek száma, ám ugyanebben az időszakban alig történt előrelépés a fáradtság okozta balesetek számának csökkentésében.
Holott tény, hogy a járműbalesetek mintegy 20 százalékát a fáradtság okozza, ezért a szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy lehet-e ezen változtatni, illetve van-e olyan pont, amelynél egy járművezető fáradtság miatt „alkalmatlannak” tekinthető a vezetésre?
Ehhez a laboratóriumi és terepvizsgálatokból származó tudományos bizonyítékokat értékelték ki, amelyek azt vizsgálták, hogy mennyi alvásra van szükségünk ahhoz, hogy biztonságosan vezethessünk – írta az Origo.
A Science Alert szerint összesen 61 egyedi tanulmány eredményeinek összegzése után arra a megállapításra jutottak, hogy ha a megelőző 24 órában négy-öt óránál kevesebbet aludtunk, az körülbelül a kétszeresére növeli egy közúti baleset kockázatát.
Ez akkora baleseti kockázat, mint amikor a járművezetők véralkohol-koncentrációja 0,05 százalék, más tanulmányok pedig arra következtettek, hogy ha a sofőr az előző éjszaka nem aludt semmit vagy csak maximum négy órát, akkor akár 15-ször nagyobb eséllyel is balesetet szenvedhet.
Nem lenne egyszerű szabályozni
Ezáltal ésszerű lenne megfontolni, hogy legalább négy-öt óra alvást előírjanak a járművezetőknek, mielőtt kocsiba ülnek, sajnos azonban ezt nem mindenki tudná megvalósítani, például a friss szülők, a váltott műszakban dolgozók vagy az alvászavarban szenvedők.
Egyúttal az is gondot okozna ilyen esetben, hogy jelenleg nincs mód a fáradtság kiértékelésére, tehát egyelőre nem létezik szonda vagy vérvizsgálat, amely fel tudná mérni, mennyit aludtunk vagy mennyire vagyunk kimerültek vezetés előtt.
A szakemberek úgy vélik, hogy a fáradtsághoz köthető szabályozásnak emiatt valószínűleg baleset esetén kellene megtörténnie (olyan kérdéseket feltéve, mint pl. a sofőr fáradtság miatt volt-e befolyásolt, és ezért felelősségre vonható-e jogilag?).