Nagy-Britanniában közel 24 millió iPhone-felhasználó indított pert az Apple ellen, azt állítva, hogy a vállalat szoftveres frissítésekkel szándékosan lassította a régebbi készülékeket, ezzel ösztönözve a vásárlókat új modellek beszerzésére.
A Justin Gutman fogyasztóvédelmi szakértő által benyújtott kereset szerint az érintett készülékek között szerepel az iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone SE, iPhone 7 és iPhone 7 Plus modellek, amelyeket 2016. december 12. után vásároltak a felhasználók. A keresetben azt állítják, hogy az Apple visszaélt piaci dominanciájával és félrevezette a fogyasztókat.
A vállalat ellen indított eljárás központi eleme, hogy az iOS-frissítésekkel tudatosan rontották a készülékek teljesítményét, miközben erről nem tájékoztatták megfelelően a felhasználókat, ami gyakoribb akkumulátortöltést vagy új készülék vásárlását tette szükségessé.
Amennyiben a bíróság a felpereseknek ad igazat, az érintett iPhone-tulajdonosok részesülhetnek a 853 millió fontos (körülbelül egymilliárd eurós) kártérítési összegből. Ez az első ilyen jellegű per Nagy-Britanniában egy jelentős technológiai vállalat ellen, amely precedenst teremthet a jövőbeni hasonló esetekhez.
További jogi kihívások
Az Apple más fronton is jogi nehézségekkel néz szembe. Az Egyesült Államokban 1,2 milliárd dolláros per indult a vállalat ellen, mivel állítólag nem akadályozta meg megfelelően a gyermekek szexuális kizsákmányolását ábrázoló tartalmak terjesztését az iCloud szolgáltatáson keresztül.
NE HAGYD KI
A brit bíróságokon egy másik, 3 milliárd font (körülbelül 3,8 milliárd euró) értékű trösztellenes per is folyamatban van a vállalat ellen. A vád szerint az Apple előnyben részesítette saját iCloud szolgáltatását, és megnehezítette az alternatív tárhelyszolgáltatók használatát.
Bár az Apple minden vádat visszautasít, és állítja, hogy termékei és szolgáltatásai megfelelnek az előírásoknak, a perek kimenetele jelentősen befolyásolhatja a vállalat üzleti modelljét és iparági megítélését.