Így játsszák ki a telefonleadást a magyar diákok
Vannak, akik két telefont visznek magukkal és az egyiket maguknál tartják, a másikat leadják.
Az Index visszatért a Szent Angéla Ferences Általános Iskolába és Gimnáziumba, hogy kiderítsék, milyen eredményeket hozott a mobiltelefon-használat korlátozása. Az intézmény igazgatója, Szalai Gábor elmondta, hogy a diákok kreatívan kezelik az új helyzetet, de akadnak, akik próbálnak kibúvókat találni a szabályok alól. Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője szerint ez az állami intézményekben is megfigyelhető.
Mint ismert, a kormány szeptember 1-jén hozott egy rendeletet, mely szerint az iskolákban korlátozni kell a telekommunikációs eszközök, különösen a mobiltelefonok használatát. Magyarország nem az első ország, ahol ilyen intézkedéseket vezettek be, például Norvégia, Svédország és Hollandia már korábban léptek hasonló irányba.
Az Index betekintést nyert a Szent Angéla iskolába, ahol a diákok reggel a kijelölt helyekre helyezik el telefonjaikat. Az általános iskolások műanyag dobozokba, míg a gimnazisták zárható tárolókba helyezik az eszközöket, melyeket a tanórákon csak tanári felügyelettel használhatnak.
Berthóty Kálmán hittantanár elmondta, hogy a diákok a szünetekben inkább pingpongozással, csocsózással és más szabadidős tevékenységekkel foglalkoznak. Nyáron az iskola még egy kültéri csocsóasztalt is vásárolt, és terveik szerint továbbiak is érkeznek majd.
Szalai Gábor igazgató azonban már arról számolt be, hogy a tanárok számára néha nehézséget okoz a mobiltelefonok szállítása és biztonságos kezelése, különösen akkor, ha több csoportban kellene egyszerre használni az eszközöket. A diákok alkalmazkodóképességét dicsérte, de hozzátette, hogy néhányan megpróbálják kijátszani a rendszert, például két telefont hoznak magukkal, és csak az egyiket adják le.
Az állami iskolákban is hasonló tapasztalatok figyelhetők meg: Nagy Erzsébet elmondása szerint van, ahol a diákok a mosdóban vagy más, kevésbé ellenőrzött helyeken használják titokban a telefonjukat. Az iskolák sok esetben nehezen tudják megoldani az eszközök biztonságos tárolását, és gyakran a pedagógusokra hárul ez a feladat, annak ellenére, hogy nincs erre vonatkozó kártérítési kötelezettségük. A PDSZ ügyvivője arra buzdítja az iskolákat, hogy éljenek a rendelet adta lehetőségekkel, és engedélyezzék a telefonhasználatot ott, ahol ez indokolt.